Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Utskrift till PDF utan PDF-skrivare, går det?

  1. #1

    Utskrift till PDF utan PDF-skrivare, går det?

    I utskriftsrutan i Disgen 8 kan jag både markera Skriv Ut till PDF-fil och/eller välja en PDF-skrivare som förvald skrivare. Måste jag göra BÅDA valen eller sparas det en fil någonstans om jag bara markerar Pdf-fil och sedan trycker på Skriv Ut. Om det sparas en fil, var ligger den?
    /Ylva

  2. #2

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    I Disgens utskriftsruta, ”skriv ut till”: finns alternativet ”PDF-fil”. Om PDF-fil är dimmat så beror det troligen på att det inte finns en PDF-skrivare installerad på din dator och för att använda denna funktion så måste du installera en PDF-skrivare.

    Det finns bra gratisalternativ som man laddar ner från internet, ex-vis Bullzip PDF Printer/ PDF999 / qute-pdf / med flera. De skapar utan problem PDF-filer från vilket datorprogram som helst.

    Vid utskriften, när du väljer PDF så får du själv välja var du vill spara filen (i vilken mapp), samt välja namn på filen. Det gäller ju att komma ihåg var du sparade den och dess namn.
    Nu har du en pdf-fil och den kan du öppna och läsa med t.ex Acrobat Reader, Webbläsaren Edge och Chrome.

  3. #3
    Tack Olle Olsson för ditt svar som bekräftar vad jag misstänkte. Grundkravet är att ha en pdf-skrivare installerad och sedan kan man välja på att markera pdf-fil eller att ha pdf-skrivaren som default skrivare.
    Nu är det lite mer komplicerat för jag kör Disgen i en PC-emulator som heter Wineskin på MacOS. Det fungerar utmärkt men när det kommer till utskrift så skickas utskriften över till MacOS. Det fungerar med vanlig pappersutskrift, men pdf-dialogen som jag är van vid i MacOS kommer inte upp.
    Nu har jag googlat och hittat att pdf-filerna sparas med sökvägen Macintosh HD/private/var/spool/PDF-Writer/(Användarnamn) också tillgänglig via en genväg på Macintosh HD/Användare/Delat/PDF-writer/(Användarnamn). Detta har jag också hittat men filerna i den mappen har inget innehåll (0 byte). Tråden i forumet pratar om postscript-filer men även om så vore så ska de väl ändå innehålla något.
    ---och nu har jag googlat lite till och hittat att problemet ligger i den version av MacOS som är installerad, man måste ändra i en inställning i pdf-writer. Så nu har jag lösningen inom räckhåll hoppas jag.
    Senast redigerat av m00209 den 2018-03-12 klockan 20:58.

  4. #4
    Delphinuss avatar
    Kjell Arnesson
    Medlemsnr
    13148
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    40
    Om det inte lyckas, prova denna: https://sourceforge.net/projects/pdf...atest/download
    som jag använder för samma ändamål.

  5. #5
    Tack för hjälpen, det har lyckats.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •