Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Hur ta bort dubletter av partner ?

  1. #1

    Gunnar Lagerlöf
    Medlemsnr
    56319
    Inlägg
    13

    Hur ta bort dubletter av partner ?

    När jag började använda Disgen så gjorde jag ett antal misstag, som jag nu har svårt att få bort.
    Se bilaga Fråga 1.

    Olle Mattias Olofsson var bara gift 1 gång med Karin F. Johansdotter, men Karin har hamnat som partner 2 gånger till. Hur får jag bort detta.?

    Se bilaga Fråga 2.

    På samma sätt finns Olle Mattias med under Karin J. Hon hade 2 barn tidigare med okänd fader, honom har jag inte hittat än.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2

    Göran Nederman
    Medlemsnr
    48738
    Inlägg
    90
    Är det samma Karin med samma id-nr är det bara att koppla loss förhållanden.

  3. #3

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Jag kollar båda ID-numrerna så att det verkligen är samma person (Namn - födelsedatum-död-föräldrar).

    Först kollar man igenom Född-Död-Ort- & Notiser (allt som är skrivet), så att jag är säker på att det är en ”Dubblett”, och ev flyttar över notiser till den ID som ska vara kvar.
    Börja med att notera personernas ID-nummer (Personidentitet), detta för att lättare kunna hitta personen efter att jag tagit bort en av ”personerna”.

    Om du ”tappar bort” någon av personerna, gå till ”Glada Gubben” och sök med ID-numret/eller namnet.
    När du ska ”koppla ihop” och du bara har en person i FÖ, gå till vänsterkanten och klicka på knappen ”Flyttning/Koppling” i västra marginalen
    Då får du upp 2 FÖ-rutor, med samma person i båda rutorna, den andra personen söker du med ”Glada Gubben” med ID-numret.

  4. #4

    Gunnar Lagerlöf
    Medlemsnr
    56319
    Inlägg
    13
    Mycket TACK för svar.
    Jag trodde att "koppla loss" betydde att bryta upp giftermålet men så var det inte. I bild Fråga 1 högerklickade jag på Karin och kopplade loss, och hon försvann, och sedan samma sak på nästa Karin, och allt blev bra.
    Jag har också lärt mig att flytta om barnen så de kommer i kronologisk ordning.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •