Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Orter i Norge på norsk karta?

  1. #1

    Orter i Norge på norsk karta?

    Tester Disgen i 30 dagar...
    Kan jeg vise importerte norske steder/orter på norsk kart?
    Jeg har koordinater som lengde-/breddegrad.

    T. Haugødegård

  2. #2

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Grundkartan i Disgen är för Sverige (Gröna kartan), den visar Länsgräns & Kommungräns & Församlingsgräns (Sogn), men gröna kartan visar inga orter. Orter som man själv lagt in =visas.
    Hos Dis, kan du köpa svenska historiska kartor (som är klara att direkt visas i Disgen).
    För Norge får du själv lägga in norska kartor, och du får själv lägga till koordinat-punkterna för dessa kartor
    Varje ort du lägger till måste vara en "Disgenort" (= du måste skriva in koordinaterna för orten)

  3. #3
    Takk for svar, jeg forsøker videre.
    Dette er en norsk karttjeneste: https://www.norgeskart.no

  4. #4

    Helge Andersson
    Medlemsnr
    8887
    Ort
    Kyrkesund
    Inlägg
    1
    Tack, den kartan är användbar för mig!

  5. #5
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    For å forenkle innlegging av kartkoordinater bruker jeg Telias kartor.telia.se etter først å lete frem stedet i www.norgeskart.no. Klikker da på stedet som tilsvarer og kopierer, og går så til Disgen og limer inn samme sted som man til vanlig bruker.
    Man treffer ikke akkurat dørstokken, men svært nære :-)
    kartor.telia.se fungerer med kartkoordinatsystem omtrent til litt vest for Bergen.
    Men kun uoffisielt.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  6. #6

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Kopier koordinater fra Google Maps.
    Når du trenger et sted i Norge (og alle land), må du nyttje et program som kan levere koordinater i breddegrad og lengdegrad. Åpne derfor Google Maps på https://www.google.com/maps
    og sett opp posisjonen din og pek den med markøren.Høyreklikk og velg «Hva kan jeg finne her?»
    Deretter kommer et bilde opp med adressen, og koordinatene i grader og desimaler (tall) vises i en boks i kartet, klikker på disse tallene, da vises de i «søkeboksen» øverst til venstre (eller de vises i den blå boksen) og derfra kan du kopiere koordinatene ved å merke dem, høyreklikke og velge kopi, så er de i klippbuffer.
    Åpne deretter Disgen og kartens ortpanel (sted-panel) og velg stedet med et venstre klikk. Høyreklikk og velg ”Hämta koordinater från klippbuffert” ("Last ned koordinater fra klippbuffer").

  7. #7
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    ja, det er også en mulighet. :-)
    Men for min del synes jeg klikk og kopier koordinat i kartor.telia.se er enklest med RT90 projeksjon. De cm forskjell i koordinatsystem er såpass nære Sverige mindre avvikende enn nøyaktighet i å klikke på stedet der inngangsdør markeres :-D
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  8. #8
    m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    319
    kartor.telia.se finns inte.

  9. #9
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •