Resultat 1 till 17 av 17

mne: Skning i socknar/frsamlingar som inte medfljer Disgen

Per Georg Jnsson
    Medlemsnr
    24573
    Inlgg
    17

Skning i socknar/frsamlingar som inte medfljer Disgen

Jag har nyligen uppdaterat frn 8.2d
    Nr jag matat in orter s har jag alltid anvnt det ortnamn som anvndes i kllan vid den tidpunkt data avser, vilket jag anser vara korrekt.
    Sledes heter tex Degerfors i Vsterbotten Degerfors (AC) till 1967, drefter Vindeln (AC).
    Dessa orter har importerats korrekt inklusive underliggande orter vid konvertering frn 8.2 d
    Men nr jag sker p t.ex. Degerfors s fr jag bara Degerfors (T)! Jag har frgves skt efter ngot index eller liknande att uppdatera. Skningen fungerade korrekt i 8.2d.
    Med vnlig hlsning
    Per-Georg

Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Inlgg
    292
    Anvnder du Disgens orttrd, d.v.s. klickar du p den "Gula-lampan", nr du lgger till en ort

Per Georg Jnsson
    Medlemsnr
    24573
    Inlgg
    17
    Hej,
    Jag har ju lagt in orter i Disgen 8.2 d som Disgen-orter och de r konverterade till Disgen 2016.
    Jag har inte gjort ngot sedan importen till Disgen 2016, ska jag gra det?
    Med vnlig hlsning
    Per-Georg

Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Inlgg
    380
    Jag har fr mig att Vindelns Degerfors benmns Degerfors kbfd (AC) i det distribuerade ortstrdet till skillnad frn Vrmlands Degerfors (T).

Per Georg Jnsson
    Medlemsnr
    24573
    Inlgg
    17
    Det kallades bara Vindeln efter min konvertering, ngot Degerfors kbfd finns ej.
    Mitt inlagda Degerfors finns i ortstrdet men gr inte att ska p vilket r katastrofalt.
    Under Vindel <kommun> str
    Degerfors (AC) <Frsamling>
    Vindeln <AC>
    msele (AC)
    Med Vnlig Hlsning
    Per-Georg

Per Georg Jnsson
    Medlemsnr
    24573
    Inlgg
    17
    PS
    Lampan i hgerkanten r tnd fr orten Degerfors (AC) och refererar till rtt stlle i ortstrdet.
    Men det (och andra fall) gr inte att ska.
    DS

Per Georg Jnsson
    Medlemsnr
    24573
    Inlgg
    17
    Degerfors kbfd r en del av Vindeln, ej detsamma som Degerfors frsamling till 1967.
    Men det hr inte till problemet, alla tillagda frsamlingar finns med i ortstrdet men gr inte att ska p.
    Tex har jag Ume Maria som ej gr att ska p!

Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Inlgg
    380
    OK. Det r uppenbart struligt med frsamlingar som ndrats, bytt namn etc. Men jag r inte s insatt i hur detta fungerar i Disgen. Du har, vad jag frstr, sjlv lagt in orter p frsamlingsniv, t.ex. Ume Maria. Vad som av programmet r definierat som frsamling verkar dock vara inkodat i det ortstrd, som distribueras med programmet. Bl.a. mste frsamlingen vara tilldelad en RSV-kod i programmet. Man kan sjlv lgga in orter p frsamlingsniv och lgga in dem som ortstyp "Frsamling" och de kan fungera som frsamling i ortstrdet, men om du i fnstret "Redigera orter" sker p enbart frsamlingar, kommer de inte med. Ur programmets synpunkt r de allts orter p frsamlingsniv men nd inte "riktiga" frsamlingar.
    Jag hoppas att ngon funktionr, som r insatt i frsamlingsproblematiken i Disgen, kan ta tag i trden.

Per Georg Jnsson
    Medlemsnr
    24573
    Inlgg
    17
    Vad jag frsttt kommer de frsamlingar som fanns 1995 med.
    Nu forskar jag inte p 1995 utan jag hller p med slktforskning som omfattar tider bde framt och lngt bakt frn 1995 och d mste ett slktforskningsprogram kunna hantera detta.
    Bst vore naturligtvis om alla historiska och nuvarande frsamlingar/socknar fanns med frn brjan, annars mste man kunna lgga till och kunna ska p egna.
    Det gick i 8.2.
    Fr vl g tillbaks till 8.2, men har slsat bde tid och pengar p en uppgradering.

Per Georg Jnsson
    Medlemsnr
    24573
    Inlgg
    17
    En liten rttelse, jag tog exemplet Degerfors (AC) direkt ur minnet och det blev lite fel.
    Degerfors kommun och frsamling blev efter 1969 Vindeln kommun och frsamling.
    Degerfors kbfd var 1924-61 namnet p ena delen av Degerfors frsamling, den andra var msele.
    Jag har ngot felaktigt gjort likhetstecken mellan Degerfors och Degerfors kbfd, ngot som r vanligt i kllorna.
    Skall helt korrekt heta Degerfors 1768-1924. Degerfors kbfd 1924-61, drefter Vindeln.

S jag inte har spridit felaktig information!

Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Inlgg
    380
    Jag frstr inte riktigt. Vilken skning r det som fungerar i Disgen 8 men som inte fungerar i Disgen 2016?

Jag har testat bda versionerna och vad jag kan se fungerar de likadant. "Egna" frsamlingar, som man lagt in i ortstrdet p frsamlingsniv, visas inte heller i Disgen 8 om man i fnstret "Redigera orter" markerar rutan "Alla frsamlingar". Dremot visas de om man markerar rutan "Alla orter", precis som i Disgen 2016.

Dremot kan man ska personer kopplade till "egna" frsamlingar nr man sker med stora skfunktionen, "kikaren", svl i Disgen 8 som i Disgen 2016 (anvnd fr skerhets skull lampan i skfunktionen fr att markera ort i ortstrdet). Det r vl inte s att du har lagt in orter/frsamlingar som text, som inte finns i ortstrdet? D kan det bli mer komplicerat.

Per Georg Jnsson
    Medlemsnr
    24573
    Inlgg
    17
    Hej Edgar,
    Den "stora" skfunktionen fr personer fungerar nr det gller val av ort.
    Dremot fungerar inte skfunktionen fr ort i t.ex. redigera orter eller d man ska lgga in ort i personnotis.
    Alla orter r markerade.
    Detta fungerar i 8.2 men inte i min 2016.
    Naturligtvis har jag lagt in orterna som Disgen-orter, inte som text. Men jag har gjort detta i 8.2 och sedan konverterat till 2016. Fast test av att lgga in en frsamling i 2016 ger samma resultat, skning efter frsamling fungerar inte heller i det fallet.
    Med vnlig hlsning
    Per-Georg

Per Georg Jnsson
    Medlemsnr
    24573
    Inlgg
    17
    Jag fortstter trots allt med 2016, 8.2 har ingen framtid.
    Fr stega mig fram i ortstrdet till tillagd frsamling och ort d jag ska koppla en notis till den eller gra ett personsk med orten som skvillkor.
    Tar sin tid, men det gr ju trots allt eftersom jag vet vilka orter som skfunktionen fr ort inte klarar.
    Hoppas det lser sig till senare utgvor.
    Med Vnlig Hlsning
    Per-Georg

Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Inlgg
    292
    S hr ser det ut fr mig i Disgen 2016.6 och ven i Disgen 8.2d.
    Degerfors (utan lnsbeteckning = kommun)
    Degerfors (T)
    Degerfors kbfd (AC)
    Adress i Degerfors (T) som jag sjlv lagt in
    (Alla adresser under frsamlingen kommer med i denna skning)
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Per Georg Jnsson
    Medlemsnr
    24573
    Inlgg
    17
    Hej,
    Intressant!
    Adresser och orter i befintliga frsamlingar som kommer frn 2016 har jag inget problem med heller.
    Dremot saknar jag Degerfors kbfd (AC), ngot som jag nog tagit bort sjlv i 8.2
    Degerfors (AC) har jag istllet, och den kan jag inte ska p.
    Jag lade sjlv in Degerfors kbfd (AC), och den gr inte att ska p.
    Det verkar som att inga frsamlingar man sjlv lgger in gr att ska p.
    Eftersom Degerfors kbfd (AC) tydligen normalt kommer med s undrar man om den gr att terstlla?

Lser i s fall detta fall, men inga andra problem med eget inlagda frsamlingar.
    Med Vnlig Hlsning
    Per-Georg

Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Inlgg
    380
    Det r tydligen s, som jag skrev tidigare, att frsamlingar som man lagt in sjlv, "egna" frsamlingar, inte kommer med nr man sker i fnstret "Redigera ort" eller i fnstret "Vlj ort" (nr man skall koppla en ort till en notis), om man vid den skningen har valt alternativet "Alla frsamlingar". Men om man i stllet i den skningen markerar "Alla orter", kommer ven "egna" frsamlingar med i skresultatet. Det br rimligtvis inte finnas allt fr mnga orter med samma namn som den "egna" frsamlingen man sker, att det kan stlla till problem.
    Senast redigerat av Edgar den 2018-04-15 klockan 16:22. Anledning: Rttat felstavning

Per Georg Jnsson
    Medlemsnr
    24573
    Inlgg
    17
    Det funkade faktiskt nu om man satt alla orter!
    Stort Tack alla!

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •