Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Disgen 2018

  1. #1

    Göran Nederman
    Medlemsnr
    48738
    Inlägg
    90

    Disgen 2018

    Irritationsproblem i 2018 som fugerade i 2016:
    1: Fönster öppnas sporadiskt i bildskärmarna, alltså inte i den skärmen som det aktuella fönstret öppnades senast i. Det händer inte varje gång men nog så ofta.
    2: Listan till vänster i t.ex. "Ort", "Källa", "Yrke" m.fl. saknas. Detta gör ju att bara en bråkdel av de senaste uppgifterna man matat in kommer upp för ev. återanvändning.
    3: Porträttbild visas inte som de skall, ibland inte alls och ibland dubbelt. Speciellt i en relation. Detta händer bl.a. i släktmatrikeln.
    4: Nytt i 2018. Vid registrering av en ny kvinna och vid registrering av mannen till en relation får mannen med automatik kvinnans efternamn, fast man har skrivet ett annat namn för mannen, det går att rätta om man går till baka från "född" till "namn" och ändrar.

  2. #2

    Åke Nordström
    Medlemsnr
    33277
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    153
    Det här med våra datorer och deras beteende är märkligt. Med tiden lär det väl komma fram fler problem, konstigt vore det annars, men hittills har det för mig fungerat till belåtenhet. Jag har testat ganska mycket sen jag hämtade hem 2018. Vid start öppnas Familjeöversikten i samma storlek som jag lämnat den i, och Personöversikten på samma ställe. Jag har heller inte upplevt några problem med Porträtt eller vid registrering. Mitt enda önskemål är fn att Släktöversikten kunde togglas med F9. Det går ju att göra en hel del via den och jag föredrar fullskärmsläge, och att toggla är snabbare och enklare, men jag har inga problem att leva med nuläget. Det blir spännande se vad som händer när fler börjar testa.

  3. #3

    Göran Nederman
    Medlemsnr
    48738
    Inlägg
    90
    Måste nog förklara mig lite bättre.
    1. Jag använder två bildskärmar, det som händer alltför ofta är att vid öppnande av Disgen eller att jag skall granska någon typ av utskrift är det inte säkert att de fönstren öppnas i den skärmen jag använde sist.
    2. Jag har skrivet "listan till vänster", det skall var bläddringslistan till höger.
    3. Felet på porträttbilderna uppstår vid granskning och utskrift av släktmatrikel.
    4. Det tror jag man kan förstå?
    Här kommer ett nytt påpekande
    5. Det nya "Kontrollera och rätta databasen". Vid dom funktionerna där Disgen själv rättar borde man få upp något om man vill godkänna eller inte. Men det mest irriterande är när disgen rättat eller fått fram namnen på de som inte stämmer KAN MAN INTE dubbelklicka på ett namn för att få upp personöversikten.
    Hoppas någon ansvarig kan svara på detta!

  4. #4

    Åke Nordström
    Medlemsnr
    33277
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    153
    OK två skärmar har jag inte testat förstås. Jag har en desktop och skapligt stor skärm så jag har inte direkt haft så stort behov, dessutom datamässigt sett ålderstigna saker ca 10 år så jag är lite osäker på vad grafikkortet klarar av. Jag har en laptop och på den har jag någon gång kört dubbla skärmar, men då kyrkböcker i ena och 2016 i den andra. Men den använder jag inte så mycket trivs bättre med min desktop, men har sparat 2016 i den inför övergång till 2018. Det tar tid att kolla allt så nu väntar jag bara på att fler börjar använda 2018. Alla jobbar inte på samma sätt tror jag så tiden kommer väl avslöja ev buggar.

  5. #5

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Hej Göran! Försöker kontrollera lite av dina uppgifter.
    1) Det kan mycket väl finnas problem med användning av två skärmar, eftersom det är mycket ändrat där för att klara av skärmar med högre upplösning. Du har väl sett på hemsidan att man behöver göra en speciell inställning om man har olika förstoringsgrad på de två skärmarna.
    2) Att rullisten saknas i högra kanten av fälten för ort och källa, dels i notiserna, dels i fönstren "Redigera källor" och "Redigera orter", så att det bara får plats med max 14 källor/orter i listan, fick vi tidigt meddelande om, och det kommer att rättas. Tydligen har yrkes-fältet fått samma problem, och jag kontrollerar igenom alla liknande fält och felanmäler.
    3) Att man skulle få dubbla porträtt i giftas-notisen i en släktmatrikel har jag testat på kors och tvärs, men inte lyckats få, och vi har inte hört några rapporter om det från de 1700 som ny har köpt nya versionen. Om du vill skicka exempel till någon fadder, så att vi kan analysera det, vore det bra.
    4) Har inte fått någon gång att partnern med automatik får samma efternamn. Måste leta efter mera underlag.
    5a) "Kontrollera och rätta databasen" där gäller rättningarna för det mesta bara interna saker i databasen, t.ex. poster som inte är kopplade till någon person eller familj och som inte heller kan sökas eller återanvändas. Dock finns det tillfällen, t.ex. när en förälder råkar sakna uppgift om föräldratyp (bio, foster, adoptiv) eller likande i en relation, där det kan vara intressant att välja eller godkänna ändringen, och det finns redan påpekat, så vi hoppas det kommer med i kommande rättning.
    5b) "Listan på de som inte stämmer". Där menar du nog personlisterna från "Kontrollera/Analysera notiser", och där får jag upp personöversikten om jag dubbelklickar, eller använder knappen "Person" upptill. Men det kan kanske vara någon annan situation du avser.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  6. #6

    Göran Nederman
    Medlemsnr
    48738
    Inlägg
    90
    Hej Torgny!
    1. Har gjort rekommenderande inställningar för bildskärmarna, får se senare om det fungerar.
    2. Låter toppen. Jag saknar verkligen rullistorna.
    3. Ja det är svårt att förklara med ord. Jag kontaktar en fadder och visar över "Team Viewe"
    4. Det gäller när man lägger in en en helt ny person, då kvinna komplett med efternamn. Sedan lägger man in en relation till henne, en helt ny man komplett med sitt efternamn. Sedan trycker man på "fortsätt" och kommer till födelsedata. Går man nu tillbaka till föregående fönster har mannens efternamn blivit kvinnans.
    5a. OK
    5b. Nej jag menar inte "kontrollera/analysera notiser". Jag menar fortfarande "kontrollera och rätta databasen".

  7. #7

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    4. Får inte samma fel, hur jag än försöker.
    5b. Det är förmodligen då vid kontroll om angivna bilder i notiser finns på angiven plats på datorn eller ej. Då får man en lista med namn på bildfiler och motsvarande person. Det går att exportera denna lista till Excel, men inte att öppna personöversikten för någon person. Använd Excel så länge, så får vi ta det som ett förbättringsförslag.
    Det var bra, när du förklarade problemen och felen så detaljerat som det gick, så var det lättare att förstå. Svårt att gissa annars vad som avses.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  8. #8

    Göran Nederman
    Medlemsnr
    48738
    Inlägg
    90
    Låter bra angående 5b, att det skall förbättras.
    Återkommer med 4an.

    /Göran

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •