Resultat 1 till 6 av 6

mne: Grafik i grnssnittet gr upplevelsen trg och lngsam (bilder, ikoner och cachning)

Andreas Jansson
    Medlemsnr
    38150
    Inlgg
    51

Grafik i grnssnittet gr upplevelsen trg och lngsam (bilder, ikoner och cachning)

Foton i familjeversikten gr att grnssnittet knns trgt. ven ikonerna i menyraden (p Dg2016) r "trga" i visningen, som att de lses frn disk varje gng grnssnittet behver ritas om, istllet fr att tas frn minnet efter frsta inladdning.
    Ikonerna dyker upp en i taget, visserligen relativt snabbt, men det ser inte s roligt ut; inget man brukar se i andra program, och s beter de sig inte i Disgen 8.2.

Detta upplevs p en dator som i.o.f.s. inte r den snabbaste idag (snurrande hrddisk, ej SSD).

Finns det ngra planer p att frbttra upplevelsen vad gller grafikvisning? T.ex. genom att lta foton och ikoner (all grafik) cachas i ram-minnet, i och med att man visar bilden frsta gngen (om avsaknad av cachning r orsaken).

Andreas Jansson
    Medlemsnr
    38150
    Inlgg
    51
    Jag lyckas inte upprepa det jag beskrev om ikoner nu. Men foton r ett problem. Grnssnittets uppritning "stakar sig" nr man visar personer som har foto i familjeversikten. ven ttlingar pverkas, tminstone s lnge en person med foto finns som t.ex. farfar i versikten. D visas inte ens farfaderns portrtt, men bilden laddas troligen in, eftersom trgheten bestr. Fr demo-film, se
    https://drive.google.com/file/d/1U71...ew?usp=sharing

Tumnaglar borde genereras frsta gngen man gr in p en bild, och eventuellt cachas, fr att komma tillrtta med detta problem!
    Senast redigerat av Andreas Jansson den 2018-05-28 klockan 21:18.

Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Inlgg
    739
    Var har du din datamapp och var har du dina bilder? Har du dem p din hrddisk.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrgor.

Andreas Jansson
    Medlemsnr
    38150
    Inlgg
    51
    Ja, det stmmer, de ligger p datorns hrddisk. Sm bilder i JPG-format som jag lagt in bara fr att testa nu.
    BildarkivDisgen2016.jpg
    r min gissning felaktig att de lses upp frn hrddisk och anpassas till tumnaglar var gng de ritas om, istllet fr att cachas?

DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Inlgg
    1 128
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Jansson Visa inlgg
    r min gissning felaktig att de lses upp frn hrddisk och anpassas till tumnaglar var gng de ritas om, istllet fr att cachas?
    Nej, det r rtt uppfattat. Tumnaglar fr bilder cachas inte. Jag skriver ett frbttringsfrslag (nr 5065) p det.

Dremot ikoner r inkompilerade i programmet och lses tillsammans med detta, s har du bara normalt med minne i datorn s stannar de kvar dr s lnge programmet kr.
    Ordfrande & Disgenutvecklare.

Andreas Jansson
    Medlemsnr
    38150
    Inlgg
    51
    Utmrkt, tack!

(Verktygsradens ikoner tycks, som jag skrev den 28/5, fr vrigt inte vara ngot problem; jag kan inte upprepa det jag trott mig minnas frn en tidigare testperiod av programmet.)

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •