Hej!

Jag har också en stor del av min släkt i Danmark och har därför stött på samma problem.

Det finns inte en fungerande lista över den danska administrativa inddelningen för Disgen, jag har fått en och testat den, men den innehöll så pass många fel att den var oanvändbar, hällre buýgga up ett eget dansk källträd.

Jag har använt denna läk till att få rätt socken i rätt amt: http://www.banckfam.org/banckfam/indexdk.php?in=dksn

Danmark har ju, precis som Sverige, varit genom ett par ändringar av den administrativa inddelningen genom åren, denna är som det såg ut 1970, den passar med den indelning som kyrkböckerna har på Rigsarkivet i Danmark.

Jag har konsekvent bortsett från herreder, enbart använt socken och amt. Större städer med flera socken har fåt en egen plats i respektive amt med socknen som nästa steg. I Disgen 2018s ortsträd ser det alltså ut som följer:

Övriga länder/Världsdelar/Europa/Danmark/Amt/Socken

Undantaget är Köpenhamn som inte ligger i något amt, Köpenhamn ligger alltså i mitt ortsträd på samma nivå som amterna, sedan har du de många socknen i Köpenhamn på nästa nivå.

Däremot finns det ett Köpenhamns Amt som ligger som alla de andra amten.

Varför jag nu har gjort så? Ju jag är dansk av födelse, uppväxt i Köpenhamn. Har med andra ord fått den gamla danska indelningen in med modersmjölken. Köpenhamn hade fram till den senaste administrativa reform för några år sedan en särställning i adminitstrativt avseende, något staden fick av Fredrik III efter Carl X misslyckade försök att erövra Köpenhamn.

Numera finns det inga amter i Danmark, enbart regioner, precis som man diskuterar här i Sverige och delvis har genomfört med Region Skåne och Region Västsverige.

Hoppas ovanstående är till hjälp för dig.