Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Import av GEDCOM från andra program

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Med RIN er det nettopp meningen, tilsvarende URN i web-sammenheng. En unik identifikator som registrerende slektsprogram skaper og identifiserer den enkelte individ/familierelasjon som kombinasjonen program/bruker/individ kan skape.

Ved støtte av RIN på innlesing og eksport og f.eks. enten i dag lager en ny referansestruktur eller, om Disgen 8.2 sin Referans-notis ikke lenger brukes/støttes, så kan den brukes til slikt. Ved at en 'Disgen_', brukerID, dvs. DIS_Mnr, f.eks. for mitt vedkommende 0000919 og Indinr skaper en RIN som beholder sin verdi, gså ved Gedcom-eksport og import. Mulig mer må til i koden.

Da vil dette også kunne brukes som basis for bildeidentifisering også. Kanskje :-)
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

Anders Möller
    Medlemsnr
    39104
    Hej Alf,
    Du slog huvudet på spiken. Jag har haft samma RIN/INDI-nummer i ca 30 år i min databas från mitten av 1980-talet med PAF för Mac och PAF för PC följt av Reunion MAC i första versionen, därefter Reunion Windows i första och enda versionen och nu Genney 1 och Genney 2. Inte vid något byte av programvara har befintliga RIN och INDI-nummer ändrats. Däremot använder inte MinSläkt RIN och alla INDI-numren byts ut vid GEDCOM-import. Samma sak sker trist nog även vid import i DisGen 8 och DisGen 2018.
    Mvh // Anders

Anders Möller
    Medlemsnr
    39104
    Ytterligare en kommentar till RIN/INDI-nummer. RIN står ju för Record Identification Number. Alla databaser ger varje post ett unikt nummer som pekar på posten hela dess livstid. Nya poster får ett nytt unik nummer som följer med posten. Det är på detta sätt som RIN borde utnyttjas i släktforskningsprogrammen.
    // Anders M

AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Lagt inn forbedringsforslag #5160

Forslaget berører også Disbyt
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Anders M. Jag har inte möjlighet att testa där jag befinner mig nu, men jag tror det är så att om det finns en korrekt RIN-tag, då sparas den i anteckningsfältet i namnpanelen i personöversikten.
    Någon kan säkert testa om det redan går att söka på det fältet.
    Med det är ingen garanti att den uppgiften är unik, om man importerar till ett släktträd (= Disgen datamapp) som redan har innehåll, t.ex. om man vill slå ihop två släktträd.

Troligen är det inget bra lösning i det långa loppet. Det bör vara ett fält som finns med i Gedcom-standarden och som andra program även använder på samma sätt (en de-facto standard).
    Senast redigerat av Torgny Larsson den 2018-07-05 klockan 16:12.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

Anders Möller
    Medlemsnr
    39104
    Okej mina herrar.
    Jag konstaterar efter mina frågor och påståenden och era svar att DisGen inte använder RIN som unika nummer för dataposterna och att INDI-nummer ändras vid import även när man importerar GEDCOM till ett helt oanvänt DisGen.
    Därmed släpper ja den här tråden och ser fram mot en framtida uppdaterad utgåva av DisGen.
    Ha en bra fortsättning på sommaren
    // Anders M

Anders Möller
    Medlemsnr
    39104
    Hej Torgny,
    Jag kikade i DisGen.
    Vid importen i ett tomt DisGen så tar den RIN och lägger värdet som text i anteckningsfältet i namnpanelen (som t ex --Lantext "I8"--). Sedan numrerar den om alla INDI utom den första i GEDCOM-filen. Den här individen har RIN 8 och INDI 8 i min databas och numret genererades ca 1985 i Personal Ancestral File PAF då jag började min släktforskning. Det är min farfar som har nummer 8. När jag nu läste in GEDCOM-filen till DisGen lade den alltså den unika siffra i ett textfält och numrerade om min databas så i DisGen har nu min farfar personidentitet: 9653. Vid en GEDCOM-export från DisGen har farfar INDI @9653@. Jag tycker det ser ut som att RIN inte används till något vettigt över huvud taget DisGen.
    mvh // Anders .

Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ja det sammanfattar nog situationen. Men du kan ju ändå testa Släktöversikten och berätta om den motsvarar dina förväntningar.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •