Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Import av GEDCOM från andra program

  1. #1

    Anders Möller
    Medlemsnr
    39104
    Inlägg
    8

    Import av GEDCOM från andra program

    Har inte tidigare använt DisGen men håller nu på att testa DisGen 2018. En sak som stör mig mycket är att DisGen vid importen av min GEDCOM-fil numrerar om de flesta individerna (raderna 0 @Ixxx@ INDI och 1 RIN Ixxx). Fel-listan med nya individnummer var mycket lång efter importen till DisGen 2018. En liknande omnumrering skedde även i DisGen 8 som jag testade för några år sedan och en liknande omnumrering sker också i MinSläkt som jag därför inte heller började använda.

    Själv har jag ända sedan jag använde Personal Ancestral File PAF på 1980-1990-talet och Reunion från 1990 och numera Genney sedan det kom ut för ett par tre år sedan. Alla dessa år har alla "gamla" individer haft samma RIN och INDI-nummer medan nyinlagda individer får ett nytt och allt högre löpande nummer. Det har inte heller varit några problem att exportera och importera kors och tvärs mellan Genney , PAF, Reunion Mac och Reunion Windows (det sista fanns några år på 1990-talet och gick att köra på Windows XP men även på Windows 7 fast då i ett Virtuellt XP-fönster).

    När min databas nu svällt till ca 18 000 individer där många namnkombinationer (typ Per Nilsson) finns hos 25 individer eller fler är det mest smidigt att söka individer med RIN/INDI-nummer. Genom åren har vissa RIN/INDI-nummer också satt sig i minnet. Det är otroligt lätt att hitta individer genom att endast skriva in 1-5 siffror i en sökruta. Eller att soka på ett namn där sökresultatet både visar namn, RIN-nummer och födelse/dödsdatum. Det går även att grovt uppskatta när en individ är inlagd i databasen på RIN/INDI-numrets storlek.

    Går det att "låsa" DisGen-GEDCOM-import så att den behåller de "ursprungliga" RIN/INDI-numren utan att stöka om i databasen ??

    // Anders

  2. #2
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Høres jo ut som en liflig tanke.

    Men, hvordan vil du løse import av andres Gedcomfiler med samme INDI/
    Da får du stort problem med at basen ikke lenger er entydig.

    Ang. RIN trodde jeg den ble beholdt, men vil da ikke være lenger relatert til INDI. Det er i hverttfall intensjonen med RIN. Det er eksporterende programs identifikasjon.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  3. #3

    Anders Larsson
    Medlemsnr
    772
    Ort
    Svedala
    Inlägg
    92
    Hej Anders M,

    Som sökfunktionen i DISGEN fungerar så finns inget behov av att "komma ihåg" något. Jag har själv en mycket stor databas (ca 100 000) vilket medför att det blir mängder med personer med samma namn.

    I Disgen har man så många möjligheter att ställa in ett urval varje gång så man lätt hittar den person man söker. Själv söker jag numera nästan alltid via församling för att få rätt delmängd. Söklistan kan dessutom sorteras efter behag. I ordning efter födelsedatum och ort eller dödsdatum och ort. Är man ändå osäker så tar man fram personöversikten och bläddrar igenom söklistan till man hittar rätt person. Numera finns även möjligheten att söka med kriterier för två personer med någon form av relation till varandra. Kasta gärna ett öga på https://www.dis.se/soklist
    där kan du se vad jag menar.

    Dessutom finns möjlighet att lägga in personer i en favoritlista, som gör att de individer man använder mest är lätta att plocka fram direkt.

    Det finns även en lista innehållande de personer man sist använt när man avslutade programmet.

    Jag ser inte någon anledning till att bry sig om individnummer i databasen längre. Sökfunktionen är i alla fall snabbare än mitt "kom ihåg", så det är länge sedan jag slutade fundera över individnummer.

    Gör ett test, du har 30 dagar på dig att bestämma dig om jag har rätt.

    Hälsningar,
    Anders

  4. #4

    Anders Möller
    Medlemsnr
    39104
    Inlägg
    8
    Hej Alf,
    Det finns ett problem och ett icke-problem.

    Om jag vill flytta min data med GEDCOM från t ex Genney till DisGen så stökar DisGen till det. DisGen ändrar både INDI-nummer FAMS-nummer och FAMC-nummer och använder inte RIN vid GEDCOM-export varför jag antar att DisGen inte använder RIN vid import heller. Detta är problemet.

    Om jag t ex skulle importera en GEDCOM-fil från dig för att slå ihop den så gör Genney så att den ser den nya GEDCOM-filen som en ny inmatning och individerna får nya löpande nummer där INDI och RIN är samma siffra. Detta är icke-problemet.

    Anledningen att jag tar upp problemet med att siffrorna ändras vid DisGen-importen är att jag i min släktkrönika använder RIN/INDI-siffrorna som index för alla filer länkade till respektive individ (foton, textfiler, jpeg- och pfd-filer etc) till individen. Får jag nya nummer åtgår ett enormt arbete med att döpa om alla länkade filer. Fellistan i DisGen blev flera sidor lång efter, dels på grund av omnumreringen och dels på tappad länkar till länkade dokument

  5. #5

    Anders Möller
    Medlemsnr
    39104
    Inlägg
    8
    Hej Anders,
    Jag vet att det finns en minnesfunktion i DisGen. Det finns även i Genney som jag använder idag. Jag kan i Genney söka och sortera på det mesta och skapa personlistor etc inklusive på Id-nummer, så är inte det som är kärnan till mitt problem.

    Anledningen att jag tar upp problemet med att INDI/RIN siffrorna ändras vid DisGen-importen är att jag i min släktkrönika använder RIN/INDI-siffrorna som index och en del av fil-namnet för alla filer länkade till respektive individ (foton, textfiler, jpeg- och pfd-filer etc) till individen. Får jag nya nummer åtgår ett enormt arbete med att döpa om alla länkade filer. Fellistan i DisGen blev flera sidor lång efter, dels på grund av omnumreringen och dels på tappade länkar till länkade dokument. Dessvärre ingen bra start för DisGen.

    Det som lockade med DisGen 2018 var "släktöversikten i upp till 9 generationer". I övrigt har Genney faktiskt allt jag önskar och lite till.

    Mvh // Anders M

  6. #6

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Hej alla A...
    Egentligen är det inte den bästa lösningen att namnge fotografier och dokument utifrån ett databasnummer som ett registreringsprogram skapar. Risker är ju samma som med när vi använde Genlines GID-nummer som källreferensen.
    Om man kunde ge varje person en entydigt identifikation i ett separat fält, vilket även följde med via gedcom. Men det är ju svårt att hitta ett sådant begrepp. Själv har jag valt ett egen system utgående från mig själv som nummer 1 och anor enligt systemet 2,3,4,5... och deras ättlingar tillägg till det numret. Men det gäller ju bara för mig, men är oberoende av i vilket program jag registrerar. Vad jag skulle behöva är att denna beteckning skall kunna registreras i ett fält som ingår i gedcom-standarden. Referensnummer är väl det som har diskuterats, men några överenskommelser mellan de olika programtillverkarna är nog omöjliga att få till stånd. Varje tillverkare utvecklar idag en mängd funktioner som man tycker är nödvändiga och raffiga, men utan möjlighet att avbilda dem i Gedcom-standarden, på ett överenskommet sätt.
    Ett identitetsbegrepp är inte det enda problemet vid överföring idag mellan olika släkforskningsprogram.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  7. #7

    Anders Möller
    Medlemsnr
    39104
    Inlägg
    8
    Hej Torgny,
    Eftersom GEDCOM inte hanterar länkar som du beskriver har jag efter drygt 30 år som släktforskare och jobbar i "min" 5:e generation av släktforskningsprogram valt att döpa mina externa länkade filer med RIN/INDI-nummer och namn/beskrivning t ex "#5584 Per Nilsson" för att entydigt veta vilken "Per Nilsson" i databasen som det avser. Detta system har fungerat i snart 30 år och fungerar fortfarande i Genney. Jämför med numreringen på arkivens handlingar t ex CI;X ov AI:XX etc. Entydigt i generationer. Det är nog GEDCOM som inte hängt med i utvecklingen. Det är fortfarande version 5.5.x som används och har väl gjort i många år. Det är fortfarande ANSEL som anges som "standard" teckenuppsättning medan de nyare programmen använder UTF-8 som har betydligt fler tecken i sina tabeller. Frågan återstår om GEDCOM som standard kommer att utvecklas vidare. FamilySearch.org lade ner utvecklingen av Personal Ancestral File PAF i juli 2013 och lät "marknaden" ta över.
    Mvh // Anders M

  8. #8
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Med RIN er det nettopp meningen, tilsvarende URN i web-sammenheng. En unik identifikator som registrerende slektsprogram skaper og identifiserer den enkelte individ/familierelasjon som kombinasjonen program/bruker/individ kan skape.

    Ved støtte av RIN på innlesing og eksport og f.eks. enten i dag lager en ny referansestruktur eller, om Disgen 8.2 sin Referans-notis ikke lenger brukes/støttes, så kan den brukes til slikt. Ved at en 'Disgen_', brukerID, dvs. DIS_Mnr, f.eks. for mitt vedkommende 0000919 og Indinr skaper en RIN som beholder sin verdi, gså ved Gedcom-eksport og import. Mulig mer må til i koden.

    Da vil dette også kunne brukes som basis for bildeidentifisering også. Kanskje :-)
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  9. #9

    Anders Möller
    Medlemsnr
    39104
    Inlägg
    8
    Hej Alf,
    Du slog huvudet på spiken. Jag har haft samma RIN/INDI-nummer i ca 30 år i min databas från mitten av 1980-talet med PAF för Mac och PAF för PC följt av Reunion MAC i första versionen, därefter Reunion Windows i första och enda versionen och nu Genney 1 och Genney 2. Inte vid något byte av programvara har befintliga RIN och INDI-nummer ändrats. Däremot använder inte MinSläkt RIN och alla INDI-numren byts ut vid GEDCOM-import. Samma sak sker trist nog även vid import i DisGen 8 och DisGen 2018.
    Mvh // Anders

  10. #10

    Anders Möller
    Medlemsnr
    39104
    Inlägg
    8
    Ytterligare en kommentar till RIN/INDI-nummer. RIN står ju för Record Identification Number. Alla databaser ger varje post ett unikt nummer som pekar på posten hela dess livstid. Nya poster får ett nytt unik nummer som följer med posten. Det är på detta sätt som RIN borde utnyttjas i släktforskningsprogrammen.
    // Anders M

  11. #11
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Lagt inn forbedringsforslag #5160

    Forslaget berører også Disbyt
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  12. #12

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Anders M. Jag har inte möjlighet att testa där jag befinner mig nu, men jag tror det är så att om det finns en korrekt RIN-tag, då sparas den i anteckningsfältet i namnpanelen i personöversikten.
    Någon kan säkert testa om det redan går att söka på det fältet.
    Med det är ingen garanti att den uppgiften är unik, om man importerar till ett släktträd (= Disgen datamapp) som redan har innehåll, t.ex. om man vill slå ihop två släktträd.

    Troligen är det inget bra lösning i det långa loppet. Det bör vara ett fält som finns med i Gedcom-standarden och som andra program även använder på samma sätt (en de-facto standard).
    Senast redigerat av Torgny Larsson den 2018-07-05 klockan 17:12.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  13. #13

    Anders Möller
    Medlemsnr
    39104
    Inlägg
    8
    Okej mina herrar.
    Jag konstaterar efter mina frågor och påståenden och era svar att DisGen inte använder RIN som unika nummer för dataposterna och att INDI-nummer ändras vid import även när man importerar GEDCOM till ett helt oanvänt DisGen.
    Därmed släpper ja den här tråden och ser fram mot en framtida uppdaterad utgåva av DisGen.
    Ha en bra fortsättning på sommaren
    // Anders M

  14. #14

    Anders Möller
    Medlemsnr
    39104
    Inlägg
    8
    Hej Torgny,
    Jag kikade i DisGen.
    Vid importen i ett tomt DisGen så tar den RIN och lägger värdet som text i anteckningsfältet i namnpanelen (som t ex --Lantext "I8"--). Sedan numrerar den om alla INDI utom den första i GEDCOM-filen. Den här individen har RIN 8 och INDI 8 i min databas och numret genererades ca 1985 i Personal Ancestral File PAF då jag började min släktforskning. Det är min farfar som har nummer 8. När jag nu läste in GEDCOM-filen till DisGen lade den alltså den unika siffra i ett textfält och numrerade om min databas så i DisGen har nu min farfar personidentitet: 9653. Vid en GEDCOM-export från DisGen har farfar INDI @9653@. Jag tycker det ser ut som att RIN inte används till något vettigt över huvud taget DisGen.
    mvh // Anders .

  15. #15

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Ja det sammanfattar nog situationen. Men du kan ju ändå testa Släktöversikten och berätta om den motsvarar dina förväntningar.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  16. #16
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Høres ut som om RIN identifiseres for første INDI, men ikke tas hensyn til videre. Høres ut ssom feature/bug pga. påbegynt rutine som ikke gjentas for hvert INDI/FAM rekord.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •