-
Hej Anders M,
Som sökfunktionen i DISGEN fungerar så finns inget behov av att "komma ihåg" något. Jag har själv en mycket stor databas (ca 100 000) vilket medför att det blir mängder med personer med samma namn.
I Disgen har man så många möjligheter att ställa in ett urval varje gång så man lätt hittar den person man söker. Själv söker jag numera nästan alltid via församling för att få rätt delmängd. Söklistan kan dessutom sorteras efter behag. I ordning efter födelsedatum och ort eller dödsdatum och ort. Är man ändå osäker så tar man fram personöversikten och bläddrar igenom söklistan till man hittar rätt person. Numera finns även möjligheten att söka med kriterier för två personer med någon form av relation till varandra. Kasta gärna ett öga på https://www.dis.se/soklist
där kan du se vad jag menar.
Dessutom finns möjlighet att lägga in personer i en favoritlista, som gör att de individer man använder mest är lätta att plocka fram direkt.
Det finns även en lista innehållande de personer man sist använt när man avslutade programmet.
Jag ser inte någon anledning till att bry sig om individnummer i databasen längre. Sökfunktionen är i alla fall snabbare än mitt "kom ihåg", så det är länge sedan jag slutade fundera över individnummer.
Gör ett test, du har 30 dagar på dig att bestämma dig om jag har rätt.
Hälsningar,
Anders
Behörigheter för att posta
- Du får inte posta nya ämnen
- Du får inte posta svar
- Du får inte posta bifogade filer
- Du får inte redigera dina inlägg
-
Forumets regler