Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Disbyt via Disgen

  1. #1

    Åke Nordström
    Medlemsnr
    33277
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    153

    Disbyt via Disgen

    Önskar ha möjlighet att utesluta mig själv från att listas i sökningar i Disbyt gärna genom att i inställningar lägga in mitt medlemsnr om det nu inte redan finns där nånstans. Dessutom att det i det fönster som öppnas vid sökning finns möjlighet att fylla i ett nr på den man inte vill ha med i sökningen, (typ s0014)

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Förslaget noterat som önskemål för framtida utveckling (#5161).

    Mittåt,
    det är möjligt i ett andra steg i Disbyt-sökningen.
    Senast redigerat av Christer den 2018-07-06 klockan 12:51.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3

    Janåke Gestblom
    Medlemsnr
    36899
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    149
    Funktionen finns redan via "Ignorera träffar från följande forskarnummer:". Där kan du välja bort resultat från en eller flera medlemmar.

  4. #4

    Åke Nordström
    Medlemsnr
    33277
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    153
    Det är något jag inte upptäckt! Om jag högerklickar på en person i Disgen och väljer Sök i Disbyt på den personen var/hur kan jag välja bort forskarnummer?

  5. #5

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    När du är inne i Disbyt, i vänstra marginalen finns en ruta;
    Ignorera träffar från följande forskarnummer:

  6. #6

    Åke Nordström
    Medlemsnr
    33277
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    153
    Men när jag högerklickar på en person och begär "Sök i Disbyt på Internet" så har jag ingen möjlighet att välja bort ett forskarnummer. Att jag kan välja bort om jag går direkt på Disbyt vet jag, men jag önskar ha den möjligheten även när jag går direkt från Disgen och söker.

  7. #7

    Åke Nordström
    Medlemsnr
    33277
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    153
    Är jag otydlig på något sätt i min beskrivning? Rubriken är ju Disbyt via Disgen. I det fönster som öppnats när jag markerat en person i Disgen och högerklickar eller klickar på handslaget i ikonraden i Disgen öppnas ett fönster med markerad person ifylld. I det fönstret vill jag ha möjlighet att kunna välja bort forskare. Det är också möjligt att redigera i fönstret för ny sökning vilket är bra speciellt när man har församlingar som delats och där personer födda före en delning har skrivits som födda i den avknoppade församlingen mm.

  8. #8

    Åke Nordström
    Medlemsnr
    33277
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    153
    Jag får väl ge mig, men jag ser ändå en fördel med att ha möjligheten att göra detta i det fönster som öppnats i Disgen. Jag kanske bara vill ändra församling, ett förnamn eller efternamn. Skall jag använda vänstersidan i Disbyt måste jag skriva in ALLT på nytt i stället för att i Disgen-fönstret bara ändra det jag vill, tycker det är enklare.

  9. #9

    Janåke Gestblom
    Medlemsnr
    36899
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    149
    I nästa version av Disbyt kommer det att vara som du önskar.

  10. #10

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    161
    Någon som vet när man kan välja nya Disbyt från Disgen direkt? Det skulle ju kunna vara båda alternativen med i testfasen. Förenklar för många skulle jag tro.

  11. #11
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Christer, nej inte i dagsläget.
    Genesis, jag misstänker att denna fråga hamnat punder fel ämne.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •