Resultat 1 till 14 av 14

mne: Hur skall man importera Disgendata s man fr med Disgenorter och kllor?

Karl-Edvard Thorn
    Medlemsnr
    4089
    Inlgg
    210

Hur skall man importera Disgendata s man fr med Disgenorter och kllor?

Jag har av en del medlemmar ftt frgan hur man kan importera den del av slkten som en annan slkting har i sitt Disgen program s att man fr med Disgen orterna och kllhnvisningarna.

Karl-Edvard Thorn
    Medlemsnr
    4089
    Inlgg
    210
    R DET INGEN SOM HAR NGON KOMMENTAR TILL DETTA. TYCKER ALLA DET DET R OK

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlgg
    1 787
    Hur har du tnkt dig att det skulle fungera?
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Karl-Edvard Thorn
    Medlemsnr
    4089
    Inlgg
    210
    Hej Christer, r det ditt stt att svara att det inte finns ngon support fr att exportera/importera ett komplett material.

Nr man skapar nya funktioner i ett program s r det viktigt att man ser till att dom fungera i alla delar av programmet.

Man skall i detta fall kunna exportera ett koplett material som innehller allt vad man har inlagt i sitt material, t.ex. bde disgenorter och kllor.
    Vid importen skall Disgenorterna lggas in i ortsdatabasen under den frsamling dr de hr hemma. Sedan ska man kunna vlja om man ocks vill koppla en ort till en redan befintlig ort, om namnet och lokation r identisk, eller lgga in den som ny ort under den frsamling den tillhr.

Samma sak nr det gller kll trdet. Hr skall all information exporteras, d.v.s alla grupper, kllor och hnvisningar. Sedan skall man som vid Gedcom import kunna vlja om man vill lgga in allt under en egen grupp med den struktur det hade vid exporten eller om det redan finns motsvarande grupper lgga in kllorna dr. Dessutom skall en hnvisning bara lggas in en gng och alla notiser som referarar till den skall kopplas dit. Inte som Gedcom importen gr, en ny hnvisning skapas fr varje notis. Jag har ftt in ett exempel frn en medlem dr 43 personer med en eller flera notiser refererade till en och samma hnvisning men alla dessa hnvisningarna skapas separat i kll trdet. S ska det inte se ut.

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlgg
    1 787
    Mitt stt att svara ska du bara tolka som att jag ville veta vilka frvntningar du hade p funktionaliteten. Bde orter och kllor importeras frn Gedcom och placeras s att du kan gra det du beskriver i steg tv efter importen. Svitt jag kan frst iallfall. Men de multipla hnvisningarna tycker jag att du ska felrapportera.

Karl-Edvard Thorn
    Medlemsnr
    4089
    Inlgg
    210
    Hur gr Du Christer nr Du fr Gedcom importen att lgga in Disgenortena p plats i ortsdatabasen?

Vad jag efterlyser r att Disgens egna programdelar import/export i textformat skall fungera p ett acceptabelt stt.

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlgg
    1 787
    I steg tv, som jag nmner ovan, kan du vlja under "Verktyg", "Konvertera till Disgen-orter" och stadkomma det du r ute efter.

Christina Claeson
    Medlemsnr
    38969
    Inlgg
    238
    Svrigheterna vid import r flera som jag ser det.
    Dels beror det p vilket program du exporterat till och hur informationen dr hanteras av Gedcom, s det handlar inte enbart om att det r Disgenprogrammet som inte gr som man nskar.
    Eftersom det finns en uppsj av nya registreringsprogram s r det inte s konstigt att det finns saker som behver frbttras frn bda hll.
    Det vore optimalt om det gick smrtfritt att importera material frn ett annat program och orter och kllor hamnar rtt och skrivs p ett korrekt stt. Mitt eget Disgen material ser inte ut som jag nskar i det fallet, och jag tror att det finns lika mnga strukturer p ett klltrd och ortsregistret som det finns slktforskare. Den stora frdelen med att anvnda framfrallt ortstrdet r att det blir mycket versiktligt vid en export till en htlm sida p Internet.
    Det ortstrdet gr utmrkt att ha som en enkel skvg nr man sitter och arbetar i programmet.

Karl-Edvard Thorn
    Medlemsnr
    4089
    Inlgg
    210
    Det r givet att olika program ser olika ut i sin konstruktion och att det drfr kan vara svrt att byta material mellan programmen.

Men det minsta man kan begra r att ett och samma program skall kunna exportera/importera sitt material mellan sina anvndare. Om vi sedan har olika struktur p vra klltrd s att det inte r mjligt att program mssigt lgga ihop dem s ska man i varje fall kunna exportera/importera klltrdet i ofrndrat skick och kanske sedan redigera. Detta kanske ocks skulle ge mej nya id'er om hur klltrdet kan se ut.

Att som Christer freslr importera materialet med hjlp av Gedcom och sedan vara tvungen att kra en konvertering av orterna visar verkligen p vilka svagheter vi har i programmet.

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlgg
    1 787
    Mitt fel, jag lste Gedcom i ett av dina tidigare inlgg. Men min frga om hur du tnkte dig att det skulle fungera grunderar sig p fljande funderingar.
    Fr mig r det fullstndigt otnkbart att importera ngon annans Disgen-orter rakt in i mina egna Disgen-orter med automatik och utan handplggning och beslut infr varje enskild ort. Det personliga stllningstagandet r ju vad som erbjuds genom funktionen "Konvertera till Disgen-orter".

Karl-Edvard Thorn
    Medlemsnr
    4089
    Inlgg
    210
    Som jag skrev tidigare s br man f mjligheten att vlja att inte koppla orterna till ortsdatabasen eller lgga in dem under den frsamlig dom kommer ifrn. Om en ort r identisk med den ort som redan finns i ortsdatabasen borde det inte vara ngot problem att koppla den till den befintliga orten. Sedan r det ju inget som hindrar att man fr en logg som visar var och hur orterna importerats. Skulle det bli tveksamheter om ngon ort s r det vl inget som hindrar att man fr en frga p samma stt som nr man konverterar Disgen-orter.

Vore intressant att hra vrigas synpunkter om detta r en funktion vi saknar.

I mitt DISGEN har jag byggt ut ortdatabasen rtt mycket. Och jag tycker att Christers frslag verkar rimligt. Man mste anvnda sig av en omfattande handplggning! Nr jag har tagit emot andras databaser har jag alltid hanterat dem som separata flockar. D kan jag ltt blddra igenom och skriva p mitt stt i min databas.

Karl-Edvard Thorn
    Medlemsnr
    4089
    Inlgg
    210
    Citat Ursprungligen postat av Ingmar Berthelsen Visa inlgg
    I mitt DISGEN har jag byggt ut ortdatabasen rtt mycket. Och jag tycker att Christers frslag verkar rimligt. Man mste anvnda sig av en omfattande handplggning! Nr jag har tagit emot andras databaser har jag alltid hanterat dem som separata flockar. D kan jag ltt blddra igenom och skriva p mitt stt i min databas.
    Men hur gr vi med kllorna d?

Karl-Edvard Thorn
    Medlemsnr
    4089
    Inlgg
    210
    Hej Ingmar, Min kommentar var lite fr snabb och onyanserad.

Men jag hller med dej att man inte alltid vill importera och blanda andras material. Men i sdana fall brukar jag alltid, och ven rekommendera medlemmar som hr av sig, att skapa en ny datamapp och ls ner skerhetskopian dr fr att sedan testa resultatet av importen, natuligtvis i en egen mapp.
    Har man nu materialet i en egen mapp kanske det inte r s svrt att korrigera de orter som inte passar in.

Men mitt frslag r att det skall finnas mjlighet att vlja att importera orter eller inte. Kanske att man i de fall dr liknande orter finns att man fr en frga om den skall importeras eller ej. Sedan den andra viktiga delen att Disgen skall kunna exportera/importera sitt eget material r att f en export/import av kllorna med verliggande grupper. Vi skall kunna anvnda de finneser som finns i programmet ven vid exporter och importer mellan anvndare.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •