Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Orter - Notisen Adress

  1. #1

    Orter - Notisen Adress

    Vid konvertering från 8.2 till 2016 har adressfältet lagts i fältet för orten i 2016 (se bifogade filer).

    Detta upptäckte jag i samband med utdrag till DISBYT. DISBYT ombudet klagade på att jag hade lagt in postadress i stället för referens till församling i Ortsfältet. Vid undersökning såg jag var felet har uppstått.

    Detta innebär nu att alla Adress-notiser i min databas måste uppdateras så att rätt referens finns i ortsfältet. Finns det någon enkel metod att göra det?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2

    Gunnar Bergstedt
    Medlemsnr
    5835
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    118
    Ja, via Konvertera orter. Dock får du ju problemet med att luska ut i vilken församling postadressen finns.

  3. #3

    Gunnar Öhrn
    Medlemsnr
    11916
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    74
    sök efter sök församling på svenskakyrkan.se, där finns en funktion för detta.

  4. #4

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Är det så att du vill flytta över adresserna från ortsfältet till kommentar? Eller vart? Kan vara möjligt via XML-funktionen i Disgen.
    Men vi får också undersöka konverteringen, om det är så att adressen skall läggas i ortsfältet, tror inte det.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  5. #5
    Hej Torgny
    Jag vill behålla adressen. Det jag gör nu är att flytta över adressen till kommentarfältet och därefter nollställer jag ortsfältet.
    Postadressen flyttades till orstfältet i samband med att jag konverterade från 8.2 till 2016.
    Hälsningar
    Bodil

  6. #6

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Fråga: Skall det vara så att adress skall lägga sig i ortsfältet vid konvertering från dg8?
    Svar från Olle Fåk:
    "Ja det ska vara så. Det vore väl dumt att ha ett fält som normalt innehåller en ort och sen inte använda den som adress. Det finns ju till och med en särskild möjlighet att hoppa över adressnotiser när man konverterar till Disgenorter. Men varför ska den skickas med till Disbyt? Adresser är väl något som nästan bara finns i nutid?"
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  7. #7

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Adress-notisen behandlas på samma sätt som Levde-notisen vid "Gör Disgen-utdrag" och vid inläsning i Disbyt.
    Senast redigerat av Torgny Larsson den 2018-08-04 klockan 09:39.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  8. #8

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Måste rätta min senaste kommentar.

    Adress-notisen tas inte med i rutinen "Gör Disbyt-utdrag", och kommer alltså aldrig över till Disbyt om man gör så.
    Om man däremot gör en export till Gedcom (där man själv kan välja vilka notistyper man vill skicka med) för att skicka det till Disbyt, då kommer även ADRESS-notisen med, men bara datum och ort, inte Kommentar och Källa. Har gjort en felanmälan på det sista (#5193).

    Både Levde- och Adress-notisen får samma tagg (RESI = Residence) i filen och inläsningsprogrammet i Disbyt har alltså ingen chans att skilja dem åt. Alltså: Finns Adress-notisen med i filen till Disbyt, då kommer den in i inläsningsprogrammet, och eftersom den inte innehåller någon församling, så kommer programmet att reagera och Disbyt-ombudet får en del att göra, och ett antal fel blir rapporterade i svarsfilerna.
    Senast redigerat av Torgny Larsson den 2018-08-13 klockan 15:12. Anledning: Det skulle vara Adress-notisen
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  9. #9

    Gunnar Bergstedt
    Medlemsnr
    5835
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    118
    Måste dock rätta lite. Levde notisen kommer när man använder "Gör Disbyt-utdrag". Dock kan Disbyt-ombudet undertrycka den notisen med att sätta en bock vid körningen.
    Jag har inte undersökt om denna bock sättes med automatik av DB2005, så att Levde notisen alltid undertrycks, oavsett denna Ja/Nej funktion.

  10. #10

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Gunnar. Jag hade skrivit fel, det gällde Adress-notisen, som inte tas med. Ock med din kommentar.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •