Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Disgen2018 med Mac, OSX, MacOS

  1. #1

    Disgen2018 med Mac, OSX, MacOS

    Hej,

    Det finns ju inget avsiktligt stöd från DIS för att köra Disgen i Apple's OS för Mac. Det är säkert fler än jag som är intresserade av att fortsätta använda Disgen på Mac ändå. Därför delar jag med mig av hur jag kör Disgen2018 och vilka brister jag upptäckt med min lösning, med förhoppningen att det gynnar andra och att ni andra delar med er av era lösningar så kan vi gemensamt hitta den som fungerar bäst.

    Jag använder CrossOver från DreamWeaver för att installera Disgen2018. Crossover kostar i skrivande stund 40 USD. Jag har även kört Disgen2016 på samma sätt.
    Jag valde inställningen Windows7 64-bit Bottle vid installationen. Win 7 32-bit Bottle fungerade inte lika bra.
    Här är min korta utvärdering av hur Crossover fungerar för Disgen 2018:
    + Mycket enkelt installationsförfarande.
    + Disgen2018 ser ut som och beter sig som vilken annan applikation i mac-miljön.
    + Inga krascher eller liknande ännu
    - CrossOver kommer med en kostnad
    - Disgens egna Säkerhetskopiering fungerar inte (går att lösa på annat sätt)
    - Linjerna i grafiken för nya funktionen Släktöversikt är klumpig (för tjocka och trubigga linjer mellan släktingarna). All annan grafik fungerar utmärkt.
    - Vissa av mina inlagda kartor kan inte visas - felmeddelande out of memory. Behöver utredas närmre då det kan ha andra orsaker.

    CrossOver bygger på Wine och WineBottler. Det är möjligt man kan uppnå motsvarande eller bättre resultat med optimerade inställningar genom att använda WineBottler direkt. Winebottler medger fler inställningsmöjligheter och är en freeware som överlever med donationer från användare. Finns det någon användare som vill dela med sig av erfarenheter från WineBottler och Disgen2018?

    //Anders

  2. #2
    Delphinuss avatar
    Kjell Arnesson
    Medlemsnr
    13148
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    40
    Jag har använt WineBottler (fn ver. 2.0) under några år nu och tycker det fungerar bra. Vid en uppdatering av WineBottler för en tid sedan slutade sök personer (CTRL+F) att fungera (med krasch som följd), mitt botemedel för detta var att installera om DisGen men att vid installationen under Winetricks, bocka i msxml6.
    Automatisk uppdatering av Disgen fungerar inte, likaså säkerhetskopieringen, men Time Machine fungerar ju utmärkt.
    För utskrift till PDF-fil använder jag PDFwriter 1.2.1 for Mac OS X hämtat på http://sourceforge.net/projects/pdfwriterformac

  3. #3

    Anders Lindman
    Medlemsnr
    1958
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    12
    Hej!
    Jag har fastnat för den dyrare varianten för att köra Disgen på en Mac-dator, Parallels. Med Parallels och en Windowslicens får man en PC i macen, en virtuell PC. Nackdelen är förstås priset, både Parallelslicens för ca €80 och Windowslicens. Å andra sidan får man en fulljädrad PC i macen.

    Jag har även testat WineBottler, CrossOver och PlayOnMac men som sagt fastnat för Parallels. Disgen fungerar precis som det gör på en vanlig PC, inga specialåtgärder krävs, och Disgen ser ut precis som på en vanlig PC. Man kan lätt flytta filer mellan den virtuella PC:n och macen. På macen har man ju möjlighet till fler skärmbilder och jag brukar ha PC:n med Disgen på en skärmbild och övriga Mac-program på andra skärmbilder.

    På den virtuella PC:n kan man även med fördel ha en web-läsare igång, ex-vis Chrome med ArkivDigital.

    Jag tycker att Disgen är så pass bra att det är värt kostnaden för de extra licenserna.

    //Anders

  4. #4
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Citat Ursprungligen postat av Anders Visa inlägg
    Linjerna i grafiken för nya funktionen Släktöversikt är klumpig (för tjocka och trubigga linjer mellan släktingarna). All annan grafik fungerar utmärkt.
    Finns det några inställningar i CrossOver som har med GDI+ att göra? Prova att labba med dem i så fall.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  5. #5

    Christer Fasth
    Medlemsnr
    55738
    Inlägg
    3
    Vet ej om jag hamnat i rätt diskussion men försöka duger.
    Jag testar Crossover eftersom jag bytt från PC till Mac. Någon som vet om återläsning av säkerhetskopia (PC) till Mac (Crossover) kan fungera? Jag lyckas inte. Jag har gjort gedcom-import och den fungerar förstås men där försvinner mina orter och mina länkar till AD i källorna. Och kanske mer som jag inte hunnit kolla.
    //Christer Fasth

  6. #6
    Delphinuss avatar
    Kjell Arnesson
    Medlemsnr
    13148
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    40
    Jag kör Winebottler i stället för Crossover men tror att det fungerar ungefär lika. Jag kopierade bara över datamappen till Macken, startade DisGen och letade upp datamappen och körde vidare.
    /Kjell

  7. #7

    Christer Fasth
    Medlemsnr
    55738
    Inlägg
    3
    Tack! Snabbt svar. Nybörjarfråga: Datamappen - vad heter den?

  8. #8
    Delphinuss avatar
    Kjell Arnesson
    Medlemsnr
    13148
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    40
    Den borde heta DisGendata något. Jag själv har bytt namn på den och kommer inte ihåg det defaultnamn den får.
    Någon kan säkert rätta mig med det rätta namnet.
    Tillägg: Du kan se namnet på datamappen i din PC genom att starta DisGen och kolla i nedre högra hörnet, där står både sökvägen och mappens namn.
    /Kjell
    Senast redigerat av Delphinus den 2018-10-07 klockan 16:52.

  9. #9

    Christer Fasth
    Medlemsnr
    55738
    Inlägg
    3
    Tack igen! Datamapp funnen. Disgen på Mac känns som 'förr' på PC. Mycket jobb sparat. Men jag hann ändå bli förtjust i MacFamilytree (orter/karta).
    Med vänlig hälsning,/Christer

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •