Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Databaskontroll

  1. #1

    Åke Nordström
    Medlemsnr
    33277
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    153

    Databaskontroll

    I samband med andra kontroller körde jag också Databaskontroll och rättning och fick ett antal rättade poster som jag funderar över. I några familjer med barn i två giften blir det dubbla B för barn i första giftet. Jag såg också samma fenomen i en fam där jag hade två barn "Före äktenskapet" Där var första barnet försett med två B Jag har försökt lura ut var felet ligger men inte lyckats. Det finns ju fler med dubbla giften utan samma fenomen. Skärmklipp bifogas
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av akno den 2018-08-11 klockan 16:48. Anledning: miniatyrer

  2. #2

    Göran Nederman
    Medlemsnr
    48738
    Inlägg
    90
    Det felet har jag haft också och det har varit från importerade filer från andra program än Disgen. Men när jag körde "Kontrollera och rätta databasen" blev det OK.

  3. #3

    Åke Nordström
    Medlemsnr
    33277
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    153
    Och jag Har det efter kontrollen. Hur det såg ut före vet jag inte.

  4. #4

    Göran Nederman
    Medlemsnr
    48738
    Inlägg
    90
    Är det "Kontrollera och rätta databasen" som du kört? Om det är så kan inte jag hjälpa dig.

  5. #5

    Åke Nordström
    Medlemsnr
    33277
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    153
    Ja och det konstiga är tycker jag att det är på bara några få poster. Ser inget konstigt i mina data. Får avvakta ett tag men skall göra försök att spara och sen återställa så får jag se vad som händer. Spara och återläsa hjälpte inte.
    Senast redigerat av akno den 2018-08-11 klockan 17:57.

  6. #6

    Åke Nordström
    Medlemsnr
    33277
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    153
    Nu har jag gjort ett test till. Jag hade en av två personer i "Före äktenskapet" som stod som F. Jag kopplade loss henne och sen länkade in henne igen och då blev det rätt. Nu får de jag har kvar vara så länge ifall det skall felsökas.

  7. #7

    Sten-Sture Tersmeden
    Medlemsnr
    05143
    Ort
    Täby, Stockholm
    Inlägg
    200
    Vad är det för kontroller som sker?
    Vilka fel kan hittas och rättas?

  8. #8

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    DEtta gör man under "Verktyg"/ Kontrollera och rätta databasen...
    Kolla denna sida;
    https://www.dis.se/kontroll-databas
    Senast redigerat av Olle_Olsson den 2018-09-07 klockan 00:22. Anledning: "justering"

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •