Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Jag är ny medllem

  1. #1

    Jag är ny medllem

    Hej, jag är nytillkommen medlem och har en fundering. Den första av mina anfäder jag söker på får jag upp tre träffar på, dom första två har födelsedatum och ort, den tredje har även den födelsedatum och ort men även dödsdatum och ort. Då jag vet att dödsdatumet som visas är helt fel så undrar jag vad jag kan göra för att det ändras? Som ni kanske förstår så har jag ännu inte hunnit gå igenom alla poster i forum.
    Hälsn

  2. #2

    Göran Nederman
    Medlemsnr
    48738
    Inlägg
    90
    Var söker du?

  3. #3
    Jag sökte på Carl Ågren, f 1752 i Södra Solberga, Jönköpings län. I en av dom tre posterna jag får upp står det ett dödsår som är helt fel. Jag undrade hur man kan hjälpa till att få det rätt?

  4. #4

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Letar du i en kyrkbok, kan du skriva vilken
    eller söker du i Disbyt.
    Disbyt innehåller person-uppgifter, som Dis medlemmar har sänt in (men det är ingen som har kontrollerat att de stämmer med kyrkböckerna)

  5. #5
    Jag letade i Disbyt, min tanke var att man kunde vara så ordentlig så man hjälpte till med korrekt uppgift nu när jag såg att det var fel. Tydligen kan man inte göra det, eller?

  6. #6

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Jo du kan hjälpa till, genom att du sänder in ett "Disbytutdrag", med dina egna uppgifter.
    Men den "felaktiga" kommer att finnas kvar (tills den personen som sänt in uppgiften- sänder en ny som är "korrekt")
    Läs mera på; https://www.dis.se/disbyt

  7. #7
    Tack för ditt svar. Skall försöka få ihop en drös med rätta uppgifter vad gäller den delen av min familj och skicka in den. Har snurrat runt i familjen ett bra tag nu i kyrkböckerna.

  8. #8
    Hej, jag är en ny medlem. Berätta för mig hur jag kan återställa min härkomst om jag nyligen flyttat till Sverige och min mor är jude från Sverige ? Känner någon till det judiska samhället eller var jag kan slå upp data ...
    Senast redigerat av AudreyWilkins den 2021-03-25 klockan 08:24.

  9. #9

    Gunnar Bergstedt
    Medlemsnr
    5835
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    118
    Citat Ursprungligen postat av EVAG Visa inlägg
    Tack för ditt svar. Skall försöka få ihop en drös med rätta uppgifter vad gäller den delen av min familj och skicka in den. Har snurrat runt i familjen ett bra tag nu i kyrkböckerna.
    Frågan är vad du lägger in i 'drös'!
    Det är bättre att du skickar in din forskning via ett Disbyt-utdrag och inte bara på de som du anser vara felaktiga, utan hela din forskning.
    Annars kommer man inte att se hur dina anor hänger ihop.

  10. #10
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Citat Ursprungligen postat av AudreyWilkins Visa inlägg
    Hej, jag är en ny medlem. Berätta för mig hur jag kan återställa min härkomst om jag nyligen flyttat till Sverige och min mor är jude från Sverige ? Känner någon till det judiska samhället eller var jag kan slå upp data
    Judiska Släktforskningsföreningen i Sverige har säkert en del tips.

  11. #11

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av GunnarBer Visa inlägg
    Frågan är vad du lägger in i 'drös'!
    Det är bättre att du skickar in din forskning via ett Disbyt-utdrag och inte bara på de som du anser vara felaktiga, utan hela din forskning.
    Annars kommer man inte att se hur dina anor hänger ihop.

    Det har gått några år sedan min post så jag har fått ordning på min släkt (saknas bitar ännu men jobbar på det) och jag skickar också in disbytbidrag med jämna mellanrum. Tack i alla fall för sent svar
    Eva

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •