Resultat 1 till 4 av 4

mne: Att i Disgen 2018 importera och ppna en Gedcom-fil frn oknt program

Lars Skillius
    Medlemsnr
    19780
    Inlgg
    75

Att i Disgen 2018 importera och ppna en Gedcom-fil frn oknt program

Jag har av en amerikan med anor i Sverige ftt en Gedcom-fil p en USB-pinne. Vilket program som har anvnts fr att tillverka denna fil vet jag inte. Har funnit dessa instruktioner: https://www.dis.se/gedcom-import-start . De inleds med fljande: "Kom igng med Disgen genom att importera en GEDCOM-fil frn ett annat program som du anvnt tidigare." Men jag har skert inte anvnt det program tidigare som amerikanen nyttjat.

Hur gr jag?

Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Inlgg
    544
    En GEDCOM fil r en vanlig textfil som kan lsas med t.ex. Notepad. I de frsta raderna i filen anges vilket program som har skapat filen.

Det har egentligen ingen betydelse, GEDCOM filen skall vara s generell att det inte har ngon betydelse vilket program som skapat filen.

Den amerikanska standarden skiljer sig dock p mnga punkter s en hel del detaljer kan g frlorade. Den grundlggande informationen om personer och deras relationer brukar inte vara ngot problem.
    S var inte rdd fr att prova. Har du data sen tidigare i ditt Disgen program s kan det vara bra att frst anvnda funktionen som bara simulerar GEDCOM import men inte gr ngra uppdateringar.

Lars Skillius
    Medlemsnr
    19780
    Inlgg
    75
    Jag fick GEDCOM-filen av en amerikan som verraskande infann sig i Vxj. Vi fick kontakt med varandra i vras efter en DNA-trff. som tycks visa att vi r ttlingar till ett par som vid 1700-talets mitt levde i Linneryds s:n. Naturligt nog r jag nyfiken.

Det var inga svrigheter att ppna och lsa text filen. Men efter "Den simulerade importen r klar" och "Ett eller flera fel hittades" ppnas ett dokument dr det p alla rader str "Underordnad tag inte tillten, ignoreras". Tacksam fr rd.

Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Inlgg
    544
    Fellistorna vid import av amerikanska program ger ofta lnga fellistor men de primra uppgifterna brukar nd g bra.

r du osker kan du meila GEDCOM filen till mig s skall jag titta p vad det r fr felsignaler och tgrda det jag kan.
    Min adress 08.55245912@telia.com

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •