Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Analysera/kontrollera notiser

  1. #1

    Sören Ewaldsson
    Medlemsnr
    10888
    Inlägg
    57

    Analysera/kontrollera notiser

    När jag kontrollerar om det finns några personer med händelse föra födsel listas personer där jag inte vet datum för födseln, men datum för dop. Födelsedatum är angivet som år-månad-?? och dop med år-månad-dag. Det verkar som om programmet tolkar att dopdatum föregår födelsedatum i dessa fall. Borde ändras.

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Programmet kontrollerar om det finns någon händelse före födelsedatum, någon mer ingående kontroll görs inte. Eftersom vi nu har möjlighet att acceptera förslagen som OK så behöver vi bara bekymra oss över det en gång.
    Vi vill inte komplicera analysen genom att bygga in en massa mer logik.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3

    Sören Ewaldsson
    Medlemsnr
    10888
    Inlägg
    57
    Det finns ju ingen händelse före födelsedatum, men programmet påstår det. För övrigt får jag inte fram någon möjlighet att klicka på OK. Var finns den?

  4. #4
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Ursäkta, jag blandad ihop våra programversioner. Accepterande av avvikelser kommer i nästa betalversion.
    Ibland är jag förvirrad eftersom jag parallellt jobbar med nuvarande version, nästa och nästnästa. Ibland kommer tom Disgen 8.2d in i bilden.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  5. #5

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Jag har inte det här problemet. Men det kanske beror på att jag anger okänd dag som år-mån-00, d.v.s. 00 i stället för ??.

  6. #6
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Vad som registreras, lagras och visas behöver inte nödvändigtvis vara samma. Om jag ska bli teknisk så vet jag inte exakt hur databasen gör sina jämförelser när de inte finns ett komplett födelsedatum. Men vi kan iallafall konstatera hur det borde bli med ett mänskligt öga/hjärna.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  7. #7

    Sören Ewaldsson
    Medlemsnr
    10888
    Inlägg
    57

    Analysera/kontrollera

    Jag föreslår att tidigare val under vilken flagga man vill söka kvarstår tills man gör ett annat val. Nu ska man först välja om man vill söka under en viss flagga, därefter vilken flagga och sedan flytta den till "valda flaggor". Onödigt mycket klickande om man håller på att kolla felaktigheter under en viss flagga. Det är väl inte vanligt att man hoppar mellan flaggorna vid sökning för att hitta felaktigheter.

  8. #8

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Hej Sören.
    Du menar att när man kör "analysera/kontrollera notiser" vore det bra om valet av flaggor (för att avgränsa sökningen) sparas från gång till gång.
    Då får det väl bli så att det val man gjort i en av de underliggande sökningarna används vid sökningar i alla övriga varianterna. Alltså inte att vi sparar separata val för varje enskild sökningsvariant. Jag lägger in ett förslag (#4458).

    Fråga: Skall valet ligga kvar även när man stänger Disgen, till nästa gång man startar programmet?
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  9. #9

    Sören Ewaldsson
    Medlemsnr
    10888
    Inlägg
    57
    Ja, jag tycker det vore bra om valet ligger kvar tills man nästa gång startar DISGEN eller att man gör ett nytt val samt att det gäller alla varianterna av analys.

  10. #10

    Sten-Sture Tersmeden
    Medlemsnr
    05143
    Ort
    Täby, Stockholm
    Inlägg
    200
    Har 2018.1 Kör Analysera/kontrollera notiser. Provar med Granska personer efter gränsvärden, Personer med avvikande högsta ålder (100 år), söker på alla personer. Har inga personer med Lampa.
    Får alldeles för många svar som inte borde vara med. De flesta personerna har fullständigt datum. 3-åringar kommer med.

    Något är tokigt!?

  11. #11
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Tänk på att inte alla datum som inte är exakta. Eftersom det är en analys för att peka på ev brister så är det bra att du får träffar som du själv kan bedöma. Det är således en parallell till dubblettsökningen som ger ett brett resultat för dig att bedöma.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  12. #12

    Sten-Sture Tersmeden
    Medlemsnr
    05143
    Ort
    Täby, Stockholm
    Inlägg
    200
    Kan man gå tillbaka till den senaste "frågeformuleringen" när man titta på sökresultatet? Det är rätt så omständligt då man vill göra flera analyserna?

  13. #13
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Nej det går inte.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  14. #14

    Sten-Sture Tersmeden
    Medlemsnr
    05143
    Ort
    Täby, Stockholm
    Inlägg
    200
    Eventuellt kan man bocka för alla underrubriker, men då får man ju kanske enorma mängder svar!

  15. #15
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Jag tror bestämt att det finns en rekommendation att ta en i taget för att göra det enklare att ta hand om resultatet.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  16. #16

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Hej. Det blev många frågor som samlats under denna tråd, men en grundläggande tanke är väl att det vore bra om valen från en sökning ligger kvar till nästa, så att man inte behöver göra samma val igen, och det gäller väl valet av flaggor. Det finns ett Redmine-ärende för det; #4458. Det skall kanske aktiveras.

    Bara en kommentar: Analysresultatet är ju knutit till en fönstergrupp, så om man startar flera fönstergrupper, då kan man arbeta med flera analyser samtidigt, som jag ser det, om man har behov av det.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  17. #17

    Sten-Sture Tersmeden
    Medlemsnr
    05143
    Ort
    Täby, Stockholm
    Inlägg
    200
    Valet kan också gälla olika gränsvärden för tex högsta ålder, mfl

  18. #18

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Sten-Sture!
    Det är utmärkt att du ställer dessa frågor, så vi kan få klarhet i hur det fungerar.
    Enligt mina tester så sparas dina val vad gäller gränsvärden alltid, även efter att du startar om Disgen. Och dina gjorda val gäller just den datamapp du arbetar med. Har du flera datamappar då kan du ha olika gränsvärden i olika datamappar, allt efter behov.

    Att återställa dina valda gränsvärden gör du i Menyraden: Verktyg > Inställningar > Återställ > Återställ allt.

    Som jag ser det så är det väl då enbart valet av flaggor som du ytterligare önskar skall sparas mellan de olika analyserna.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  19. #19

    Sten-Sture Tersmeden
    Medlemsnr
    05143
    Ort
    Täby, Stockholm
    Inlägg
    200
    Tack Torgny. De olika möjligheterna till återställning i Disgen hade jag inte kollat förut. Ser verkligen utförligt ut.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •