Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Saknar Handledningen i pappersformat

  1. #1

    Inge Adolfsson
    Medlemsnr
    29162
    Inlägg
    5

    Saknar Handledningen i pappersformat

    Vad jag saknar Handledningen, det går inte en dag utan jag vill kolla något, jag vet att Hjälpfunktionen finns men ibland finns inte svaret där och framförallt är det inte lättjobbat med denna, fastnar inte informationen direkt första gången så ska man tillbaks ditt igen för att läsa om. Ett exempel på detta; För ett tag sedan så tog jag upp sidan i 2018 och då hittade jag inte FLOCK 2 utan fick söka på namn istället, det var ju märkvärdigt varför ta bort en så pass bra funktion, den fanns inte att uppbringa någonstans i hjälpfilen sökte ganska så mycket men hittade inte ett ord om Flockar och vad som ersätter dessa. Efter detta tog jag kontakt med experterna (fadder) på Disgen för att få klarhet, blev rekommenderad att gå in under arkiv och skapa en ny MAPP vilket jag gjorde och det höll på att bli en trasig dator hemma, jag kom inte ur den nya skapade MAPPEN, Vad jag saknar en handskriven manual där man har den framför sig och löser problemen direkt utan att behöva ha flera skärmar framför sig, detta är inte bra, det är inte utveckling tyvärr,kan inte säga att jag är nöjd när man inte hittar funktioner som har funnits i många år, men nu har tagits bort, då måste detta finnas förklarat i hjälpfilen hur man gör istället.

  2. #2

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Handledning i pappersformat finns inte.
    Mitt tips är;
    På de flesta ställen i programmet Disgen kan du trycka på F1-tangenten för att visa det hjälpavsnitt som gäller för det fönster du jobbar i för tillfället.

  3. #3

    Inge Adolfsson
    Medlemsnr
    29162
    Inlägg
    5
    Tack Olle
    För ditt svar, jag vet att manualen inte finns i pappersformat som är mycket beklagligt, om nu inte DIS hade råd att göra en så kunde man gott ha lagt den på en fil och var och en kunde skriva ut en egen.
    Problemet som jag skriver om kan jag inte hitta varken i hjälpfunktionen eller under F1-knappen, det är bara så frusterande att man inte kan lösa sådana saker själv.
    Man får väl krypa till korset och gå en kurs, det är som att kasta pengarna i sjön. Har haft DISGEN i en väldig massa år och jag har alltid varit väldigt nöjd med programet men nu vet jag inte längre.

  4. #4
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Att kontakta en fadder är inte fel och helt OK.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  5. #5

    Inge Adolfsson
    Medlemsnr
    29162
    Inlägg
    5
    Hej & Tack Christer!
    Tolkar ditt svar som att du inte läst hela stycket som jag skrev ovan, jag var i kontakt med en fadder, men det höll på att sluta illa både för mig och datorn trodde jag förlorat all min forskning med den nya Mappen det blev blank sidan, fanns inget kvar.
    Då säger utvecklaren du tog väl en backup, det är det första och ända försvar han har när han har missat något.
    Det gör jag inte om, förrän jag har en ordentlig beskrivning av hela handlingen från början till slut, och det är här som jag saknar en handledning på papper. Jag tycker att tar man bort en FUNKTION så måste det beskrivas hur ersättaren tas fram någonstans
    i hjälpfunktionen, vad är det för nytta med den om man inte kan finna svaren där och det här är ju en mycket stor funktionförändring i programmet borde vara förklarat i första hand.

  6. #6

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Inge! Jag förstår din frustration, det är många som önskar en handledning i pappersform. Dock var det många som klagade på den gamla handledningen till 8.2d också, tyckte att det var svårt att hitta.
    Det du saknade (t.ex. om flockar, om funktioner som ändrats, och nya funktioner) finns med största säkerhet på vår hemsida, bara svårt för dig att hitta kanske.

    1) Det bästa sättet är att på vår hemsida titta uppe till höger, där finns ett förstoringsglas, som betyder "söka på hela hemsidan". Klicka på det, klicka sedan på texten "Vad söker du efter" och skriv "flockar" eller vad du söker och tryck Enter på ditt tangentbord. Då får du ett antal sidor där flockar behandlas, i detta fallet bl.a. i "Konvertering från Disgen 8". Observera dock att det kan finnas separata sidor för Disgen2016 och andra för Disgen2018 (om samma ämne).

    2) För att få hjälp via hemsidan klicka på "Kontakt" i menyraden och sedan på "Disgensupport". Där finns mitt på sidan 3 länkar till dokument om de vanligaste frågorna i olika situationer. I dokumentet "Konvertering från Disgen 8", vilket är vad du gjorde, där finns mycket information om vad som händer vid övergången från Disgen 8 till Disgen 2018, och vilka problem du kan råka ut för. Där står också om vad som händer med flockarna.
    På samma sida finns också länkar till andra ställen på hemsidan för att få hjälp.
    https://www.dis.se/disgen-support

    Man skulle önska att det fanns ett index på hemsidan, precis som i en tryckt utgåva, men det är som beskrivits i punkt 1 ovan som man måste göra.

    Tror det är en vanesak, och vad man är bekväm med att göra.
    Senast redigerat av Torgny Larsson den 2018-09-27 klockan 17:57.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •