Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Internetlänkar i Källor

  1. #1

    Gösta Jansson
    Medlemsnr
    34037
    Inlägg
    2

    Internetlänkar i Källor

    Har nyss börjat med emigrantforskining. Har Disgen 2018.
    Är det korrekt att lägga in internetlänkar i Källor, Disgen? T.ex. Nordamerika - Internetlänk till Census 1920 i Familysearch. Generellt, hur hanterar man källor i Disgen när det gäller emigrantforsking ?

  2. #2

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    926
    Hej. Även i amerikanska källor är det bra om man hittar originalkällan, och anger den som källa i Disgens källträd. Jag har i källträdet på översta nivån, i gruppnivå, skapat en grupp "Amerikanska källor". Du kan även namnge den som "Emigrantkällor" om det känns bättre. I den gruppen lägger jag mina amerikanska källor med namn som "US: Federal Census 1900". Under den källan kan du skapa källhänvisningar som pekar på rätt "sida" i den folkräkningen. Det kan finnas en numreing som innehåller County, stad och ett nummer eller liknande. Det är ett säkrare begrepp än en internet-adress, som kan ändras över tid, beroende på leverantör och den databas de lagrar uppgifterna i. Nu är nog problemet att det i Ancestry eller liknande inte finns en snabb ingång till rätt sida, som det finns i AD (AID) och på SVAR (Bild-ID).
    Jag samlar internet-adresser i en Extra-Text-notis i personöversikten, alltså för alla notiser samlat.
    Det ställe i Disgen där internetadresser fungerar är ju i panelen "Arbetsmaterial", men de är då samlade där per person, och inte kopplade till en viss notis.
    I den ovan beskrivna strukturen i källträdet, finns i källhänvisningsdelen möjlighet att ange AID eller Bild-ID, men inte en internet-adress. Den skulle du dock kunna lägga in I fältet som heter "Citat ur källan", bättre än inget, men som sagt vet man inte hur länge den adressen gäller.
    Det finns säkert andra som gjort andra lösningar i källträdet, men försök om möjligt hitta hänvisningar till originallkällor, och inte till andrahandskällor. Inte till databaser, som Ancestrys eller CD-skivor, och inte till släktträd på nätet.
    Senast redigerat av Torgny Larsson den 2018-10-08 klockan 12:26.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  3. #3

    Gösta Jansson
    Medlemsnr
    34037
    Inlägg
    2
    Tack för ett innehållsrikt svar !! Många goda råd. Ska nu dyka ner i DISGEN så får vi se hur det blir.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får redigera dina inlägg
  •