Resultat 1 till 5 av 5

mne: Ska alla notiser dr jag skrivit in ort men inte anvnt ortstrdet (lampan)

Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Inlgg
    787

Ska alla notiser dr jag skrivit in ort men inte anvnt ortstrdet (lampan)

Hej! r det ngon som kommit p ett stt att hitta alla de notiser dr jag skrivit in en ort fr hand, och allts inte anvnt ortstrdet, dvs lampan lyser inte.
    Alternativt att hitta alla personer dr jag i ngon av dess notiser inte anvnder ortstrdet.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrgor.

Gunnar hrn
    Medlemsnr
    11916
    Inlgg
    68
    Konvertera till Disgenorter.
    Under verktyg finns funktionen konvertera till Disgenorter som gr precis vad du r ute efter, den letar rtt p orter som inte finns i ortstrdet och hjlper dig konvertera dessa

Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Inlgg
    787
    Ja, men medlemmen i frga ville ha det som en sklista, typ. Kanske knde hen sig osker med den rutinen.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrgor.

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlgg
    1 770
    Kanske inte en enkel lsning, men mjlig:

Jag kan ska alla personer som har manuellt registrerade orter p fljande stt.
    1. Sk alla personer som INTE har orter i trdet (markera toppnivn) med alla underliggande niver
    2. Resultatet blir en sklista med personer som har efterfrgade orter samt de utan ort.
    3. Sk i skresultatet efter alla orter med minst en bokstav ("?*" fr ort)

Fr att f ut en lista med orterna kan man sen gra ett utdrag, Standard Ort dr du under fliken Eget tar bort alla rader utan den versta "!Orter, ....". Resultat blir alla orter, inkl de i trdet, som finns fr personerna. Orterna i trdet kan du troligen identifiera genom att de har en lnsbokstav.
    Senast redigerat av Christer den 2018-10-22 klockan 07:50.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Inlgg
    478
    I forbindelse med legge inn koordinater p alle grder i min database, har jeg skt opp frsst mine aner og laget sskeliste av dem og s laget et eget utddrag med bare orter i omvendt orden som presentasjon.

Da fr jeg full stedsnavnliste sortert p verste geografisk nic og sortertrt nedover.
    I og med kortnavn p fylker er uaktuelt har jeg for norske navn i ort-feltet et hierarki med nasjon verst for utenlandske nasjoner og fylkenavn fullt ut tavet som verste hierarki for Norge. Da vil alle stedsnavn iortlista alltid inneholde fylkesnavn og ved presentasjon vil disse sorteres for seg og om jeg eksportere listen til fil kan jeg slette alle stedsnavn p rett form og kan da konsentrere meg om de navn som avviker, enten fordi det er stedsnavn som ble lagt inn i ortlista fr min nvrene normalisering av stedsnavn eller er manuelt skrevet.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •