Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Felmeddelande vid återläsning av Gedcom-fil

  1. #1

    Per-Arne Göransson
    Medlemsnr
    39437
    Inlägg
    3

    Felmeddelande vid återläsning av Gedcom-fil

    Får ett felmeddelande att importen avbrutits pga saknade referenser. Fick ett datorhaveri i värmen i somras och tänkte återläsa en gedcom från Ancestry som inte var allt för gammal. Har varit i kontakt med Ancestry, vilka menar att det inte är något fel på filen och hänvisar till er. Kan man genom loggfilen se vad som är fel och ändra på det för att importen ska fungera? Hade precis innan haveriet gjort ett Disbytutdrag, vilket i och för sig gick att återläsa, men då förlorade jag många personer pga 70-års gränsen. Hälsningar P-A Göransson

  2. #2

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Om referenser saknas är det GEDCOM filen det är fel på, men det är nog inte så lätt att övertyga Ancestry om.

    Om du mailar filen till mig (08.55245912@telia.com) skall jag kolla mer i detalj vad som är fel och förhoppningsvis kunna göra den körbar. Men Ancestrys filer är väldigt annorlunda, så det brukar vara mycket av texter och källor som inte matchar en Disgen import.

  3. #3
    Hej! Vi hr ju denna sida på webben med hjälptext, visserligen till Disgen 2016, men den kanske är aktuell ändå?
    https://www.dis.se/gedcom-ancestry-disgen

    hälsningar,
    Eva

  4. #4
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Du kan pröva GEDCOM Validator om det visar på avvikelser från standarden.

  5. #5

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Jag kan avsluta tråden med att tala om att felet var att många av de strukturerade källornas texter inte fanns med i GEDCOM filen. Referensen låg kvar i SOUR taggen men källan fanns inte i struktur delen på filen.

    Det är inget fel som en användare kan orsaka och filen var komplett i övrigt. Olyckligt för användaren som därmed går miste om en hel del av informationen.

  6. #6

    Laila Larsson
    Medlemsnr
    11178
    Inlägg
    7
    Hej !
    Har en person jag försökt hjälpa exportera en gedcomfil till Family Tree som anger samma fel som ovan. Är det här något jag kan fixa eller behöver man hjälp?

  7. #7

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Om du mailar mig filen (08.55245912@telia.com) så kan jag försöka se vad som är fel och förhoppningsvis hjälpa till att rätta den.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •