Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Refuserad IP-adress

  1. #1

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256

    Refuserad IP-adress

    Är nyligen hemkommer efter en resa i Asien. Med ett undantag lät sig forumet läsas från olika hotell i de besökta länderna. Undantaget är/var Bhutan där varje försök gav meddelande om att klient-IP-adressens TLD inte accepterades enligt någon forumadministratörsregel.

    Vadan denna restriktion?

  2. #2

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Rubrik skall vara: Refuserad IP-adress

  3. #3
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Vi har återkommande problem med folk som registrerar falska konton och skriver spaminlägg. När vi (jag) upptäcker dem spärrar jag deras IP-nummer men för att förebygga att de inte genast försöker igen från en annan kapad dator med liknande IP-nummer åker det oftast med ett större block än vad som behövs. Bhutan har därmed åkt med av misstag.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  4. #4

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Befann mig nyligen i Sydafrika. Även där var IP-adressen bannlyst. Dock uppmanas man att kontakta administratören via Internet!! Se bifogat skärmklipp.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  5. #5
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Kommer du in nu på en ny IP-adress?
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  6. #6

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Jovisst och synbart.

  7. #7

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    I ett färskt mailutskick från DIS läser jag "Du kan alltid ställa frågor eller lämna synpunkter i DIS Forum eller genom att kontakta verksamhetsledare Christer Gustavsson (christer@dis.se) eller ordförande Daniel Berglund (ordf@dis.se). ".

    Ordet 'alltid' borde bytas ut mot ex.vis 'ibland', för att öka sanningshalten.

    Jag befann mig nyligen i Senegal. Även där spärrades åtkomst till forumet från den lokala IP-adressen.

    Var kan jag finna en lista över spärrade TLD-er?

  8. #8
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Ett antal datorer i Senegal har utmärkt sig som källor till falska konton. Minns inte om det var 41.x.x.x eller 42.x.x.x men hela blocket åkte dit i alla fall. (Mitt svar i #3 gäller fortfarande... )

    Någon lista på spärrade TLD-er finns inte eftersom spärren är på ip-nummerblock.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  9. #9

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Vore det inte bättre att basera spärrandet på någon etablerad RBL om det är fråga om spamkällor?

  10. #10
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Jo, det finns flera tjänster för detta har jag tyckt mig se och det är förstås bättre än en "dum" lista med ipnummer. Men i den standardinstallation av vBulletin som vi använder finns det endast stöd för ipnummerblock, alltså är det på det sätter just nu och lär fortsätta vara det tills dess det dyker upp någon som har lite tid att lägga på forumets underhåll (vi borde t ex uppgradera till senaste version, som tyvärr inte finns på svenska, eller byta till annan forummjukvara). Den nuvarande lösningen är inte optimal men den duger rätt bra.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  11. #11

    Tony Rödin
    Medlemsnr
    1631
    Ort
    Bollnäs
    Inlägg
    21
    Är det inte lättare att TS skaffar en VPN-tunnel via ex.vis Sverige, kan ju inte vara bra säkerhetsmässigt att DIS håller på att öppnar upp spärrar i skyddet hela tiden?
    Tony Rödin - tony.rodin@gmail.com
    Medlem 1631 - Fadder Disgen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •