+ Svara på ämne
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Antavla / Släktöversikt

Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561

Antavla / Släktöversikt

Hej!
    Hur kan jag skriva ut en komplett antavla med alla personer med? Alternativt "exportera till annat format (t.ex. Word).
    Även om det blir en aning smått.
    Mvh /Sivert J

Anders Lindman
    Medlemsnr
    1958
    Hej!
    Förstår nog inte riktigt din fråga. Dis-guiden https://www.dis.se/utskrifter ger information om allehanda utskrifter bl a antavlor.
    Ett alternativ är att skapa en rtf-fil, klicka då i knappen RTF-fil. Då får du en fil som kan öppnas i olika ordbehandlare bl a Word så att du själv kan formatera efter behag.
    Hälsningar / Anders

Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    OK! Ska kolla detta.ì

Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Mitt förslag; använd Komprimera Antavla
    Utskrift Antavla i Disgen;
    Klicka på ”Utskrift” välj Antavla / sen ”Komprimerad, > Fortsätt.
    Nu kommer du till själva ”Utskriftssidan” och får välja ”Inställningsmall”, och nedanför till höger finns ”Direktval” och där ser du vad som ingår i utskriften, om du byter Inställningsmall, så ser du skillnaden här).
    Välj Inställningsmall; (ex-vis ” STD A4 Färg”)
    I högermarginalen finns ”Inställningar” (under ?Hjälp) för själva utskriften, och där finns;
    /Direktval / För antavlan/ Register/ Sidans utformning/.
    DIREKTVAL: välj vad du vill ha med ”Skriv ut i samband med texten”;

FÖR ANTAVLAN/Innehåll; Välj notiser för; Generation; välj antal rader /generation
    (Jag har för Gen 0, 1, 2 & 3 valt 3 rader. Gen 4 2 rader. Gen 5 valt 1 rad.)
    FÖR ANTAVLAN/Utseende; (om du ändrar hur stor del resp. generation får ta av ytan = så ska det bli 1000 sammanlagt)
    Här finns DNA Forskningsstöd, Sätt √ ”ta bara med anor med X-match”
    FÖR ANTAVLAN/Stilar; Här kan du ändra standard-inställningarna, om du vill.
    FÖR ANTAVLAN/ Färger; som standard har Disgen ljusa dova färger, testa dess innan du ändrar något.

REGISTER/ Jag ändrade inget
    SIDANS UTFORMNING: Format/marginaler, sidhuvud, sidfot & stilar
    Standard för Format är; Uppe-10, Nere-12, Vänster-12, Höger-12 mm
    När du är klar, klicka på OK, och då kommer sidan med ”Sidhuvud & Sidfot” upp och du kan skriva in text.
    Och i nästa steg; klicka på ”GRANSKA”, om det ser bra ut kan du fortsätta med att skriva ut.
    Tips; När du tycker att utskriften blev bra = gå tillbaka och ”Spara mall (knappen finns under Hjälp), och döp mallen till något som du kommer ihåg.
    Bifogar Antavlan sid 1 av flera
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Olle_Olsson den 2018-12-04 klockan 20:09. Anledning: Nytt test

Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Hej! Knappen RTF-fil kan inte aktiveras. En inställningsfråga? Med vänlig hälsning/SivertJ

Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Tack! Ska kolla på detta. Kanske borde frågat också: hur gör jag för att Visa/Skriva ut HELA Antavlan? Har hittills bara kunnat visa Familjeöversikt med min far eller mor som Centrumperson. Med vänlig hälsning/Sivert J

Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Citat Ursprungligen postat av SivertJ Visa inlägg
    Hej! Knappen RTF-fil kan inte aktiveras. En inställningsfråga? Med vänlig hälsning/SivertJ
    RTF-valet är bara möjligt för en del av de olika utskrifts-varianterna.
    Fadderkoordinator i DIS samt datorfrågor.

+ Svara på ämne

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg