Resultat 1 till 15 av 15

mne: Fader och nsta "frlder"

Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlgg
    216

Fader och nsta "frlder"

Hej! Min farmor har en far registrerad. Han flyttar sedan frn orten. En ny frlder - "far" - registreras i arkiven.
    Hur kan jag lgga in det och illustrera det p bsta stt i Disgen? Det finns ju bara en ruta fr "Far".
    Tacksam fr tips!
    Mvh/Sivert J

Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Inlgg
    380
    Om du har Disgen 2018, ls grna Disgens Handledning p ntet, avsnittet "Sammankoppla personer med dra och slpp", https://www.dis.se/koppla-personer. Dr finns mot slutet ett avsnitt "Ge barnet en frldrarelation till", som passar in p din frga. terkom grna om du har ytterligare frgor.

Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlgg
    216

Fader och nsta "frlder"

Hej och tack fr tips!
    Lser i handledningen: "Ge barnet en frldrarelation till - nytt Disgen 2018. I den ena familjeversikten finns barnet, antingen som barn i en familj eller som centrumperson. I den andra finns en av de nya frldrarna som centrumperson och den andra r knuten som partner med en relation.".
    Men jag r osker hur jag skapar den nya fadern s att det gr att koppla rtt. Hanna Sandelin r nu kopplad till Fritiof Sandelin men ska ven kopplas till den "nya" fadern Anders Svensson - som jag inte skapat nnu. Se bif. bild ver nulget. Sledes, hur ska jag skapa Anders Svensson?
    Med vnlig hlsning/SivertJ
    Bifogade filer Bifogade filer

Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Inlgg
    380
    Jag antar att den nye fadern Anders Svensson har en relation till modern Johanna Svensson. D r det enklast att lgga Johanna som centrumperson och skapa en ny relation till henne med Anders Svensson som partner. Lgg sedan upp tv Familjeversikter s br du f enligt bifogad bild. Ta sedan dottern Hanna Fredrika i vnstra F och Shift+Dra henne till den andra relationen i den hgra F enligt handledningen. Nr du sedan slpper henne dr, fr du upp ett fnster dr du kan vlja frldratyp fr Anders Svensson (Johanna Svensson r redan markerad som biologisk moder).
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Inlgg
    380
    Det kanske vore mer pedagogiskt att gra den nye fadern Anders Svensson till centrumperson i hgra F. D kommer Hanna att synas sedan hon slppts p den nya relationen. I frsta fallet med modern som centrumperson, syns inte Hanna i den andra relationen. Modern Johanna r inte "fosterfrlder" som Anders Svensson r.

Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlgg
    216
    Tack s jttemycket!
    Vill grna ven ha tips om "Men jag r osker hur jag skapar den nya fadern s att det gr att koppla rtt. Hanna Sandelin r nu kopplad till Fritiof Sandelin men ska ven kopplas till den "nya" fadern Anders Svensson - som jag inte skapat nnu".

Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Inlgg
    380
    I den F som du visar i den word-fil du bifogat, dubbelklicka p modern Johanna Svensson. D fr du henne som centrumperson med en relation till Fritiof Sandelin och Hanna Fredrika Jonsson som barn, se min bild, vnstra F. Klicka p knappen Relation nere till vnster s fr Johanna en tom relation under dottern Hanna Fredrika med en tom partner. Klicka p den tomma partnern och lgg in Anders Svensson dr. D har du den vnstra F i mina bilder. Klicka p ikonen fr "Arrangera Familjeversikterna fr flyttning/koppling" i vnstra marginalen. D fr du tv F enligt min frsta bild. Dubbelklicka p Anders Svensson i den hgra F. D fr du min andra bild. Hll ned SHIFT-tangenten samtidigt som du med musen markerar Hanna Fredrika och drar henne ver till Anders Svenssons relation med Johanna. Medan du hller musen nedtryckt ver relationen fr du litet extra information i en ruta. Nr du sedan slpper musen, fr du upp det inmatningsfnster som du ser i min frsta bild. Ange dr vilken frldratyp Anders Svensson skall vara och klicka OK. Du skall d se Hanna under den nya relationen med ett [F] framfr om hon r fosterbarn, ett [A] om hon r adoptivbarn. Med Hanna Fredrika som centrumperson, kan du vxla mellan hennes frldrapar genom att trycka SHIFT + vnsterpil/hgerpil.

Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlgg
    216
    Toppen! Tack! Kollar p den hr sekvensen i morgon.

Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlgg
    216

Fader och nsta "frlder"

Hej och tack fr jttebra vgledning! Har skapat Anders Svensson och lnkat Hanne enligt den.
    Nr jag visar S med Hanna som centrum ser jag inte Anders S. Bara om jag vljer Johanna som centrum. D syns Anders S. Men Hanna och nedt i dubbla led, med mina frldrar och min syster och jag.
    Har jag lagt in fel? Kan man visa Hanna osv med Anders S p ett annat stt?
    Med vnlig hlsning/SivertJ

Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Inlgg
    380
    I S visas det frldrapar som str verst i Frldrapanelen i barnets P. Man kan flytta frldraparen uppt och nedt i frldrapanelen genom att hgerklicka i parets ruta (vid flyttning kan du vlja vilken som helst av frldrarna i den valruta som frst kommer upp). Se bifogade bilder.

Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlgg
    216
    Citat Ursprungligen postat av 20292 Visa inlgg
    I S visas det frldrapar som str verst i Frldrapanelen i barnets P. Man kan flytta frldraparen uppt och nedt i frldrapanelen genom att hgerklicka i parets ruta (vid flyttning kan du vlja vilken som helst av frldrarna i den valruta som frst kommer upp). Se bifogade bilder.
    Sorry, hittar inte en sdan P som visas i bild nr 3. Tips om detta?

Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Inlgg
    380
    Antingen r ditt fnster fr P fr litet fr att visa frldrapanelen eller ocks r frldrapanelen inte vald att visas. De paneler som skall visas stller du in under fliken Visa i P, se bifogad bild.

Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlgg
    216
    Citat Ursprungligen postat av 20292 Visa inlgg
    Antingen r ditt fnster fr P fr litet fr att visa frldrapanelen eller ocks r frldrapanelen inte vald att visas. De paneler som skall visas stller du in under fliken Visa i P, se bifogad bild.
    Hej igen! Tack fr tlamodet!
    Frldrapanelen r vald ssom din bild visar. Men jag kan inte f upp den P bilden enligt Ny frlder_3.
    Jag frsker utg frn bif. bild.

Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Inlgg
    380
    I Frldrapanelen i Hannas P, hgerklicka i den nedre rutan, den med Anders Svensson och Johanna. Du fr d upp ett fnster som frgar om du vill vlja Anders Svensson eller Johanna. Det spelar ingen roll vem du vljer s klicka p Anders Svensson fr enkelhets skull. Du fr d upp den meny som jag har i Bild 3 (dr har jag redan flyttat upp Anders Svensson och Johanna). Nstan lngst ned i menyn, klicka p "Flytta uppt" s hamnar Anders Svensson och Johanna frst och Anders Svensson visas i S som i min Bild 4.

Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlgg
    216
    Toppen, tack!! Funkade elegant!

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •