Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Underlagskartor visas inte inom angivet zoomintervall

  1. #1

    Sten Palmqvist
    Medlemsnr
    7386
    Inlägg
    5

    Underlagskartor visas inte inom angivet zoomintervall

    Jag har lagt till egna underlagskartor och angivit zoomintervall 20 - 30 men de visas bara med zoom 20-21.

    Gör jag nåt fel eller gör DisGen något fel?

    DisGen 2018.2 4670
    Windows 10 1803
    16 GB internminne
    Intel i7
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av stenp den 2018-12-25 klockan 16:47.

  2. #2

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Text i Disgens kartkurs;
    Kartbilder är, till skillnad från grundkartan med sina vektorgränser, rasterbilder uppbyggda av ett stort antal punkter.
    Dessa punkter förminskas och förstoras beroende på vilken zoomnivå du använder.
    När bildpunkterna blir så stora att du kan börja urskilja dem (4 gångers förstoring) släcks kartbilden automatiskt.
    Då är det dags att ha en annan bild med större skala eller högre upplösning som tar vid.

    Testa att ändra zoomnivån till ca 17-21 och kolla hur kartbilden ser ut

  3. #3

    Sven Johansson
    Medlemsnr
    598
    Inlägg
    8
    Jag har samma problem att kartorna inte visas efter uppgradering till 2019.2. Jag har testat att ändra zoomnivå till 10-20 på en bild som har upplösning 28 pixlar/cm men det blir inge skillnad, ingen kartbild visas.

  4. #4

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Jag har Disgen 2019.2 och testade ett flygfoto med upplösningen 37,80 Pixlar/ cm.
    Jag har normalt ställt in visningen för zoom; 33-46, och den visas i zoom 33-42 (med högre zoom än 42 blir det för dålig upplösning av bilden, den blir ”suddig” och Disgen slutar visa bilden).
    Jag testade att ändra zoom till 20-46, och den visas från zoom 20-till 42.
    Om du kunde se bilden i Disgen 2019- men inte i nya; kontakta en fadder

  5. #5

    Sven Johansson
    Medlemsnr
    598
    Inlägg
    8
    Bilderna har fungerat i äldre Disgenversioner och jag har testat i olika zoomnivåer. Så nu går jag vidare till en fadder som du föreslår.

  6. #6

    Sven Johansson
    Medlemsnr
    598
    Inlägg
    8
    Problemet löst. Under högra rubriken kartlager finns en kryssruta "Visa valda kartor". Efter uppgradering är den ej ikryssad, gör man det so visas kartorna igen och man kan med hjälp av denna välja att visa enbart de kartor man är intresserad av för tillfället.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •