Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Fel i familjeöversikten, generationer faller bort

  1. #1

    Ulf Arfvidsson
    Medlemsnr
    39670
    Ort
    Braås
    Inlägg
    117

    Fel i familjeöversikten, generationer faller bort

    Något har hänt med databasen. När jag börjar med äldsta person i familjeöversikten som centrumperson visas strukturen för ättlingar ett antal steg. Jag väljer successivt nästa yngre generation och tidigare och äldre generationer visas. Sedan plötsligt vid nästa val av yngre centrumperson faller det äldre släktledet bort. Jag har raderat personer utan kopplingar men det har inte hjälpt. Vad beror detta på och hur kan jag åtgärda felet. Databasen är ursprungligen konverterad från Disgen 8.2 men jag har inte sett detta fel tidigare.

  2. #2

    Ulf Arfvidsson
    Medlemsnr
    39670
    Ort
    Braås
    Inlägg
    117
    Anders A - bilden visar kompletta relationer. När jag sedan gör Carf F till centrumperson faller allt "över" bort. Jag har troligen lyckats radera någon vital koppling. Hur jag skall få dit den igen är mitt problem. Jag har en backup från 27/12 som visar rätt men då måste jag skriva in allt jag gjort från den dagen igen. Är detta den enda vägen?
    /Ulf A
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  3. #3

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Är det inte troligt att personerna finns kvar i databasen och att det "bara" är relationskopplingen som tappats bort?

    Sök efter Anders Arvidsson, född 1838 och/eller Anna Lovisa Carlsdotter, född 1840.

  4. #4

    Ulf Arfvidsson
    Medlemsnr
    39670
    Ort
    Braås
    Inlägg
    117
    Alla personerna finns i strukturen. När Carl* Filip är centrumperson ser jag varken Anders eller Anna Lovisa men när jag söker på någon av dem sätts den sökta personen som centrumperson och strukturen ovan visas komplett. Jag får känslan att det är någon länkning som gått förlorad och ett verktyg för reparation saknas.
    Tilläggas kan att Johanna Matildas anor visas om jag sätter henne som centrumperson
    Senast redigerat av Ulf A den 2019-01-02 klockan 10:28.

  5. #5

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Ulf, vad händer om du har Carl* Filip som centrumperson, klickar på den tomma rutan Far..., lägger in namnet Anders Arfvidsson, som du då får upp som dubblettförslag, och så väljer att lägga in dubbletten? (Ta en säkerhetskopia innan du försöker.)

  6. #6

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Jag tror att du har Dubbletter.
    Carl Filip.
    Kolla ID-nummer på Carl Filip på dessa 2 ställen som du visar, är det skilda ID nr så är det dubbletter
    Eller; SÖK / Sök efter dubbletter.

  7. #7

    Ulf Arfvidsson
    Medlemsnr
    39670
    Ort
    Braås
    Inlägg
    117
    Det fanns inga dubbletter på föräldrarna vid sökning först. Men jag skrev in förnamn och valde från förslaget nere "Möjliga dubbletter" med samma namn och födelsedata. Dubbelklickade på namnet och sparade. Strukturen blev komplett och vid en dubblettsökning fanns inga dubbletter med dessa namn. Det verkar som strukturen blivit reparerad. Tack för hjälpen!

  8. #8
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Kolla på personerna i generationen de tre generationerna, inkl före och efter för att se så att alla har en biologisk relation med sina föräldrar i personöversikten. Annars se till att komplettera med det.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  9. #9

    Ulf Arfvidsson
    Medlemsnr
    39670
    Ort
    Braås
    Inlägg
    117
    Citat Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
    Kolla på personerna i generationen de tre generationerna, inkl före och efter för att se så att alla har en biologisk relation med sina föräldrar i personöversikten. Annars se till att komplettera med det.
    Jag tror att det var just detta jag gjorde i föregående kommentar. Jag hade lyckats radera de biologiska relationerna och då saknades dessa länkar. Alla personerna fanns kvar och det var bara att länka om igen. Felet uppstod sannolikt när jag raderade en dubblett och det blev fel.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •