Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Sökning av person

  1. #1

    Roger Olofsson
    Medlemsnr
    6316
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    20

    Sökning av person

    Skulle man inte kunna ändra fönstret "Välj person/Sökning"? Jag skulle vilja att resultatet presenteras i en lista med Personidentitet, Referens, men att Namnfältet splittas till tre kolumner Förnamn, efternamn och Levnadsår. Alla kolumner ska man kunna klicka på för att ändra sorteringen.

  2. #2

    Anders Larsson
    Medlemsnr
    772
    Ort
    Svedala
    Inlägg
    92
    Hej Roger,

    Då skall du använda "Kikaren" där finns alla funktioner du letar efter. Sortera gör du genom att klicka på rubriken. Tänk på vilken ordning du vill ha. Själv kör jag födelseår, förnamn och efternamn. Vilket ger en lista sorterad på efternamn, förnamn och födelseår. Alltså datorlogik.

    Lycka till,
    Anders

  3. #3

    Roger Olofsson
    Medlemsnr
    6316
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    20
    Hej Anders!

    Jo det vet jag, men om jag redan har söklistor som jag vill behålla samtidigt som jag vill göra en snabb sökning på en person så vore det bra om man kunde göra bättre sökningar på det här sättet. Om jag söker på Per Nilsson så får jag 165 träffar som är sorterade på Personidentitet. Inte så roligt att leta i den listan.

  4. #4
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Citat Ursprungligen postat av Roger Olofsson Visa inlägg
    Skulle man inte kunna ändra fönstret "Välj person/Sökning"? Jag skulle vilja att resultatet presenteras i en lista med Personidentitet, Referens, men att Namnfältet splittas till tre kolumner Förnamn, efternamn och Levnadsår. Alla kolumner ska man kunna klicka på för att ändra sorteringen.
    Är inte säker på att jag förstår vad problemet är. Menar du att du inte kan sortera kolumnerna i träfflistan (söklistan) på annat än PersonID eller menar du att du vill ha andra kolumner i träfflistan än PersonID, Förnamn, Efternamn, Född, Död, Födelseort och Dödsort!?
    Senast redigerat av Phryxe den 2019-01-23 klockan 08:41.

  5. #5
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Min rekommendation är att du gör en sökning i en ny fönstergrupp (Skapa > Nytt fönster (ny grupp) > Söklista) så får du listan du efterlyser.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  6. #6

    Roger Olofsson
    Medlemsnr
    6316
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    20
    Christer tack för tipset! Men går det inte att ändra efter mitt förslag? För fönstret "Välj person/Sökning" fungerar bara om man inte har många personer i databasen.

  7. #7
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Vi får ha med det i tankarna när vi ser över funktionen.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •