Lokalt under Users. Windows 10
Lokalt under Users. Windows 10
Uppgifter av den typen samt senaste ort, källa etc sparas när programmet avslutas på ett kontrollerat sätt. Vi har den senaste tiden inte undersökt om det går att ändra på det så att uppgifterna sparas oftare.
Senast redigerat av Christer den 2019-01-24 klockan 08:02.
Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus
Finns det någon nackdel om dessa uppgifter autosparas?
Klart det är en fördel. Användning (visning och komplettering) av dessa listor är en central funktion som förekommer på många ställen. I värld av obegränsade utvecklingsresurser vore det möjligt att ändra lösningen. I nuläget bedömer vi att det är viktigare att få bort de krascher som förekommer istället för att ta hand om de negativa konsekvenserna av dem.
Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus
Om ni fixar autosparning av data som försvinner vid krasch, då gör det inte lika mycket när väl kraschen kommer! :-) För krascher kommer ju alltid finnas så länge det kommer nya funktioner!
Krasch är en onormal händelse i ett program. Att det då försvinner viss data är inte konstigt alls. Ett program som väntas krascha titt som tätt vill man inte använda. Därför är det viktigare att avhjälpa kraschen än att försöka rädda alla data inför en eventuell krasch. Inga krascher = inga förlorade data.
Det är som Edgar skriver - viktigt att åtgärda bakomliggande kriterier, som orsakar en krasch.
I tidigare versioner av Disgen hade jag då och då krascher vid registrering. i Disgen2018 har jag inte upplevt detta. Däremot har jag haft en del datoravbrott i strömsparläge - sannolikt nätverksrelaterade händelser. Effekten på Disgen blir då densamma; dvs att systemet avslutas oplanerat.
Att vissa referensuppgifter då försvinner når inte nivån problem utan är snarare en viss obekvämlighet. Det viktiga är att inga registrerade uppgifter försvinner. Jag har inte vid något oplanerat avslut märkt att någon information har försvunnit.
Beta av andra mera angelägna åtgärder avseende systemförbättringar!