Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Dubbla pappor - hur registrera i Disgen

  1. #1

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275

    Dubbla pappor - hur registrera i Disgen

    Min mormor - Elsa Maria f Hansson 1893 Oscar Fredrik - har föräldrarna Emanuel Hansson och Tea Jonsdotter. Min mormor har en "halvsyster" i form av Signhild Teresia Sandström f 1886. Hon är dotter till Emanuel Hansson f 1855 i ett tidigare äktenskap med Josefina Emilia Sandström f 1863-10-15.
    Josefina Emilia har föräldrarna August Sandström och Aurora Wilhelmina Olsson.

    Det kanske är en lång beskrivning....
    Jag har Emanuel och Tea registrerade i Disgen som föräldrar till min mormor. Det jag undrar är hur jag ska registrera Emanuels tidigare äktenskap med Josefina Emilia och dottern Signhild Teresia i Disgen.
    Inte i första hand August Sandström och Aurora Wilhelmina.

    Något tips på detta? Vore jättebra.

  2. #2

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Om jag uppfattat det hela rätt kan du göra följande:

    Lägg Emanuel Hansson som centrumperson i Familjeöversikten. Du har redan registrerat hans hustru Tea Jonsdotter och deras dotter, din mormor Elsa Maria Hansson. Du bör då ha en Familjeöversikt ungefär som bifogade bild 1.

    Markera nu Emanuel Hansson och klicka på rutan Relation nere till vänster. I Familjeöversikten får du då en ruta Relation och en tom ruta Partner. (Tyvärr finns ett litet fel i Disgen 2018 som gör att den nya relationen hamnar längst ned. Eftersom den relationen ligger tidigare än den som redan är registrerad, kan du med musen markera den och dra upp den och släppa den på Emanuel så hamnar den rätt i tiden.) Som partner i den nya relationen lägger du så Emanuels tidigare hustru Josefina Emilia Sandström och dottern Signhild Teresia Sandström. Du hamnar då i bifogade bild 2.

    Du hittar mer detaljer i handledningen https://www.dis.se/skapa-relation-lagg-till-partner. Där finns även beskrivet hur man lägger in fler relationer för en person.

    Hoppas detta hjälper.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  3. #3

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    Tack!!! Ska testa detta!
    Tycker det är toppen med all support jag kan få i forumet.

  4. #4

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    Hej! I bild 1 har jag texten "Relation", inte Gift. Hur kan jag ändra det?
    Sedan: hur lägger jag till dottern Signhild Teresia Sandström som syns på Bild 2? Hittar ingen "knapp" för det.

  5. #5

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Lägga in Gift-notis:
    Dubbelklicka på rutan "Relation" (mellan Emanuel och Josefin Emilia).
    Välj "Lägg till notis" högst upp i panelen "Relationshistoria", välj notistypen "Gift" och lägg in uppgifterna om giftet.

    Lägga till dottern Signhild Teresia:
    Markera den nyligen ändrade rutan "Gift".
    Välj "Dotter" nere till höger och lägg in uppgifterna om Signhild Teresia.

    Läs mer i Handledningen, t.ex. följande:
    https://www.dis.se/skapa-relation-lagg-till-partner
    https://www.dis.se/skapa-relation-lagg-till-barn

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •