Resultat 1 till 7 av 7

mne: Slktingar som flyttat utomlands p 1950 talet och framt

Slktingar som flyttat utomlands p 1950 talet och framt

Har skt frflyttningar p en slkting Ingrid Mary Kristina Viklund (f. Backlund) fdd 1921 i Anundsj som skaffat familj i Sverige. Hon finns inte i folkbokfringen frn 1960 och enligt en bouppteckning gjord 1980 p hennes mor Brita Lisa Backlund r hon d bosatt i Canada, troligtvis med hela familjen d ingen av dem verkar existera i Sverige.

Eftersom det skett efter 1948 s stller ju sekretessen till det att hitta in och utflyttningsdata.

Fr bottennapp i sktjnster som Find a grave osv, men kan ju hnda att hon gift om sig eller helt enkelt fortfarande lever idag (borde d vara 97 r).

Min kunskap om att hitta folk utanfr Sverige r vldigt begrnsad, speciellt d det r s pass oklara uppgifter frn 1981 och framt kring make och efternamn osv.

Jag tror inte Emibas och liknande r aktuellt pga att flytten troligen skett efter 1951, det datum de senast var folkbokfrda i Sverige.

Vad finns det fr andra vgar man kan g nr det gller att hitta folk i utlandet? Facebook mjligen men inte helt tllfrlitligt knner jag.

Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlgg
    1 007
    Har du prvat FamilySearch? Annars brukar anpassade skningar p Google ibland ge bra resultat. Kanada r svitt jag vet vldigt restriktiva med att publicera personuppgifter p ntet.

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlgg
    1 710
    Fljande artikel ger en del tips hur man kan anvnda Facebook-grupper fr att f hjlp i utlandet.

https://www.dis.se/facebook-tips
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Familysearch har tyvrr gett bottennapp hittills.

Har kollat ngra gnger extra p Arkivdigitals register frn 1950 och framt men ingen i familjen finns med och ingen har avlidit i Sverige fram till 2013. Finns ju Myheritage och dyl men det r ju betalservice.

Ska kolla in Facebook tipsen, tack fr lnk !

Nu har jag lyckats hitta tv slktingar i varje fall som tyvrr passerat ur tiden. Detta via dels en ddsannons (orbituary) i en Kanadensisk tidning, och sen en grav i Find-a-grave.

Ddsannonsen pekade ut flera slktingar, men nmner ven fljande:

"Kjell was predeceased by his wife, Mary; son, Bobby; brother, Christopher; and father, Olof. "

Jag tolkar det som att dessa omkom fre Kjell Viklund. Kan dock inte hitta vare sig gravar eller ddsannonser fr dessa. Har eventuellt ven hittat en av barnbarnen p Facebook, s ska bli spnnande och se om detta stmmer.

Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlgg
    1 007
    Hr r 3-4 Wiklund-gravstenar frn St John's Lutheran Cemetery i Barhead, Alberta, men de sg du kanske via Find-a-Grave ...
    Senast redigerat av Phryxe den 2019-03-01 klockan 08:56.

Oj titta. Det dr var till stor hjlp. Jag hittade bara en grav p Find-a-grave. En av snerna, Sven Christer Viklund som fljde med till Canada dog tydligen bara 27 r gammal. Mnga verkar ha avlidit i ganska unga r.

S hr sg ddsannonsen ut, eller hur man nu korrekt verstter 'obituary'.

http://www.legacy.com/obituaries/edm...&pid=157421668

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •