+ Svara på ämne
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Insändare - Faddrar i Disgen 2018

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621

Insändare - Faddrar i Disgen 2018

Diskulogen nr 124 i april 2019 innehåller (kommer att innehålla) en insändare med rubricerat tema tillsammans med Dis svar i en kort version.

Den kompletta versionen finns att läsa på hemsidan.

Insändaren får gärna diskuteras i detta forum.
    Christer Gustavsson - Verksamhetsledare DIS

Lars Larsson
    Medlemsnr
    57338
    Jag håller i allt väsentligt med insändaren.
    Speciellt att man tydligen inte på något vis kan utesluta att faddrar tas med som egna individer vid konverteringen.
    Detta är för mig ett stort bekymmer och hindrar mig att lämna 8.2

/ Lars

Joel Vogler
    Medlemsnr
    22974
    Även jag håller med insändaren. Jag beskrev våren 2016 i DISforum min besvikelse över att ett antal nya personer skapas utan att man ges möjlighet att tacka nej till det.

Jag satte mig sedan med min Dg8 och gjorde ett utdrag med fadderuppgifter (inklusive flock/personnr för identifiering av barnen), valde ut de barn som hade faddrar, kopierade in uppgifterna om dem som anteckningar i barnens dopnotiser och raderade till sist originaluppgifterna hos barnen.

En hel del jobb blev det, men hellre det än att av Dg2016 (senare Dg2018) bli påtvingad en massa mystiska nya personer. Men ingen risk - efter att undan för undan fått läsa om problem med Dg2016/2018 har jag valt att fortsätta med gamla tillförlitliga Dg8.2d.
    Senast redigerad av Joel Vogler den 2019-03-14 klockan 10:59.

Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Jag löste det på samma sätt som Joel, genom att kopiera faddrarna till notiser innan jag gjorde konverteringen. Jag hade dock så många faddrar att jag inte kunde hantera det manuellt utan skapade ett program som gjorde kopieringen. Efter konvertering kunde jag sen bestämma vilka jag ville fixa till enligt "Disgen modellen" men det blev inte så många. Därefter raderade jag alla personer med den flaggan.

Så om Lars eller någon annan vill ha hjälp med kopieringen till notiser så kan jag hjälpa till. Förutsättningen är dock att man ännu inte konverterat.

Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    En person har hört av sig via meddelandefunktionen för att få mer information.

Jag kan lägga den som en länk här ifall fler är nyfikna.
    Bifogade filer

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    I första inlägget ovan finns en länk som går till insändaren med svar. Där har jag lagt in intressanta länkar för de som inte gillar upplägget i Disgen.
    Det mest drastiska alternativet att kasta alla faddrar med flaggan "Importerad fadder, risk för dubblett" har jag inte tagit med.

Johan Almqvist
    Medlemsnr
    34509
    Hej! Tack Christer för att du lagt ut min insändare här. Och tack till de goda råden från några i samma situation som jag. Eftersom jag inte är någon datatekniker så kan jag inte använda alla goda råd, utan får nog hålla mig till det gamla hederliga Disgen 8:2 tills Disgen 2018 blir uppdaterat så jag kan radera alla 17000 onödiga personer i ett enda klipp. Om jag klarar att göra som Joel. Kan jag då radera Disgen 2018 och ladda in allt från 8:2 igen utan vidare?

Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Att manuellt kopiera 17000 faddrar är ett omöjligt jobb. Om du är osäker med det tekniska kan du få hjälp, antingen av mig (08.55245912@telia.com) eller av någon fadder.

För att kunna hjälpa dig behövs en säkerhetskopia från din Disgen 8:2.

Efter återläsningen av säkerhetskopian kan allt laddas in från början i Disgen 2018. Där kan men sen enkelt ta bort alla "onödiga personer".

Johan Almqvist
    Medlemsnr
    34509
    Jag tackar för detta och vill tänka på saken lite.
    Efter att ha sovit på saken, så måste jag tacka nej.
    Bara det faktum att det vill till en säkerhetskopia från 8:2 säger ju allt. Så jag tar det som ett erkännande att Disgen 2018 inte klarar av att rätta till det som programmet (programmerarna) självt/själva ställt till.
    Lägger programmet i malpåse tills det går att radera alla s k dubbletter direkt i Disgen 2018. Det kan väl inte vara så märkvärdigt. Man får ju upp hela listan genom "Hantera faddrar" men det är alltså inte hanterbart.

Men med tanke på att jag är 86 år så får väl någon annan göra det.
    Senast redigerad av 34509 den 2019-03-21 klockan 11:09. Anledning: Utökat svar

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Det är enkelt att ta bort personer ur databasen i Disgen mha en söklista. Men som vanligt gäller att vara försiktig så att man vet vad man gör. En (aktuell) säkerhetskopia är alltid viktig att ha.

Johan Almqvist
    Medlemsnr
    34509
    Hej Christer! Nu har jag köpt Disgen 2019 och måste lösa detta med faddrarna. Om jag skickar en säkerhetskopia till dig vill du då se till att de kommer in som text som du erbjudit i stället för som nu fysiska PERSONER. Så får jag se om det då blir hanterbart. Jag vänder mig till dig för jag är rädd att min forskning annars kommer i orätta händer.

+ Svara på ämne

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg