+ Svara på ämne
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 21 till 22 av 22

Ämne: Insändare - Faddrar i Disgen 2018

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Johan,

för kännedom kan jag berätta att vi som under åren varit inblandade i Disgen i grunden är släktforskare. Såväl programmerare, supportpersoner och andra som jobbat med att beskriva funktioner och att testa nya programversioner. En del är systemutvecklare, andra är IT-kunniga medan det stora flertalet är släktforskande medlemmar med varierande datorvana och ålder.
    Christer Gustavsson - Verksamhetsledare DIS

Johan Almqvist
    Medlemsnr
    34509
    Då förstår jag ännu mindre varför faddrar ska vara fysiska personer. Men tack för att du svarar på mina litanior.
    Är det bara jag som alltid skrivit in faddrar? Det har jag haft en de nytta av i min forskning, när huvudpersonen inte finns i dopboken t ex. Men jag begriper inte varför faddrar vid konverteringen inte registreras på det sätt som faddrar skall antecknas i Disgen 2019 vid användandet av programmet. Men det gick dom bet på förstår jag. I Disgen 8 är det bara två knapptryckningar mellan syskonen för att jämföra deras faddrar, i Disgen 2019 får man ju inte ens fram samtliga faddrar i en ruta.
    Inom adeln används många faddrar 8-10 minst, men eftersom de är spridda över landet och inte kunde närvara vid dopet fick andra personer ställa upp som ombud och då blev det dubbelt så många och med alla titlar oj oj oj. Fast även rusthållare emellan kunde faddrarna bli många. Men Anders i Skattegårn o h. h. ska också vara med. Inte ens h. h. ska raderas. Men att få fram hennes namn kan vara omöjligt. I många dopböcker nämns inte moderns namn, trots att hon är den enda som säkert är förälder till barnet. Vem vet vilken väg drängen tar till ene pigo? Som även kunde vara annans hustru.
    Någon beskrev hur man kunde använda negativ sökning, men det funkar inte med 10000 faddrar i bagaget. Men jag har 22 flaggor och dem kan jag använda så jag får väl ha programmet till det och sen anteckna i Disgen 8 också. Mitt huvudsakliga arbete nu är att anteckna på vilken sida i källan uppgiften finns. Men jag skriver inte vilken bild i AD eller SVAR det är utan just sidan. Det där med bilder kan ändras och manipuleras. Vem vet vem som äger vad och 50 år? För övrigt lägger jag det i malpåse.
    Nej det blev inget snabbsvar.
    Glöm detta du behöver inte hjälpa mig, jag får använda Disgen 8 de få år jag leva får. Det finns roligare saker att göra än att manipulera datorprogram. Släktforska t ex.
    Än en gång tack för att du lyssnar på mina litanior. MVH Johan.

+ Svara på ämne
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg