Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 31 till 37 av 37

Ämne: Insändare - Faddrar i Disgen 2018

  1. #31

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Jag vill bara påpeka att Johan Almqvist inte använt mitt program för kopiering av faddrar.

  2. #32

    Johan Almqvist
    Medlemsnr
    34509
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    13
    Precis, se min insändare 3/12 2019. Men nu när jag har det som jag har det, med faddrarna huller om buller vore det bra med dra och släpp funktionen i stället för att flytta upp och flytta ner. Så länge det rör sig om fyra faddrar går det an, men när det är åtta som ofta bland adeln och ingen av dem är närvarande utan ersätts av bulvaner som finns på närmare håll kan det handla om sexton personer.

  3. #33
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Niklas, som du vet har vi olika uppfattningar om vad som är bra och vad som är mindre bra samtidigt som våra behov är olika. I detta fall fanns ett önskemål om att kunna använda en person i Disgen som fadder. Så därför blev alla faddrar i Disgen 8 också fortsatt faddrar men även en vanlig person i Disgen. En person med de begränsade data som finns tillgängliga i dopnotisen. Efterhand som man återkommer till personer med faddrar kan man försöka hantera ev dubblettsituation eller komplettera data.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  4. #34
    Christer, aha. Jag fick uppfattningen i samtal med forskarkollega att faddrar inklusive fliken faddrar försvann i Disgen 2019. D.v.s att faddrar inte registrerades alls f.o.m. den versionen, men så är alltså inte fallet?

  5. #35

    Johan Almqvist
    Medlemsnr
    34509
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    13
    Hej Christer! Ursäkta att jag lägger mig i och inte lydde ditt råd, men jag försöker utnyttja de möjligheter som faktiskt finns i det nya programmet, jag tycker att det borde leva sitt eget liv och inte få konstgjord andning från Disgen 8.
    Och visst är det så att faddrarna försvinner som faddrar, jag kan inte finna dem som annat än fysiska personer. Säg mig hur man får fram vad Anders Andersson hustru i Skattegården hette om det inte finns husförhörslängder?

  6. #36
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Johan, jag kan inte ignorera din fråga som du ställer till mig. Du har troligen bäst insikt i varför du registrerar faddrar och vad du tänker använda dem till i din forskning. Några av oss använder dem för att försöka få bättre grepp av familj och släkt.

    I personöversikten kan du med menyvalet Visa välja vilka paneler med info som ska visas. Där finner du t.ex Faddrar och Fadder till som visar relationer mellan barn och fadder.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  7. #37

    Johan Almqvist
    Medlemsnr
    34509
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    13
    Tack Christer! Jo jag förstår hur det fungerar i Disgen 2019, men det passar inte ihop med hur jag skrivit in faddrar. För det första när jag började forska för snart 50 år sedan så fanns det ingen norm, varken för hur personnamn eller hemvist skulle skrivas, så jag skrev direkt efter boken. På den tiden fick vi fortfarande söka direkt i böckerna. Jag tyckte då att den gamla stavningen passade, det gav en ålderdomlig prägel som jag tyckte gav rätt touch åt forskningen.
    Datorer fanns inte i tankevärlden. När jag sen fick en dator och gick med i Dis hade jag en god vän och som var disfadder salig i åminnelse, han inte var så haj på programmet heller.
    Faddrar är ibland oumbärliga för att komma framåt i forskningen i synnerhet långt bakåt i tiden, utan dem hade många släktingar fattats i min forskning och jag har ofta skrivit in vad släkt de var till barnen, jag vill inte nu göra om allt bara för att programmet förutsätter det. Programmet är bra på många sätt men faddrarna krånglar till det för oss som forskat länge. När det sen visar sig att alla Anders Andersson blivit två. Hur skulle det sett ut om jag gjort efter programmet och försökt ge dem hemvist? Jag har till dags dato funnit 90 stycken dubbletter och förstår att de är många, många fler. För mig som van forskare är det lätt att avslöja men hur klarar de unga forskarna detta. Det räcker inte att ha datorkunskap. Att använda Fadder och Fadder till, blir ju bara bökigt i all synnerhet som jag antecknat det förut. Det fanns ju en rad för kommentarer i det gamla programmet och det har jag ofta använt. Att göra om det på ett annat sätt blir ju bara en massa timmar framför datorn till ingen nytta. Programmet måste bli mer flexibelt och inte så idéstyrt. Vi användare måste få använda våra egna kunskaper och inte ha någon slags tvångströja.

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •