Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Ingen sekretess men skyddad av PUL, kyrkböcker i SVAR

  1. #1

    Ingen sekretess men skyddad av PUL, kyrkböcker i SVAR

    Har stött på ett antal kyrkböcker som inte är tillgängliga att titta på på SVAR, står att de inte är sekretesskyddade, men hänvisar till skydd enligt PUL.

    Går det öht att komma åt dessa kyrkböcker? Nån som vet? Det började väl i och med EUs nya GDPR direktiv. Funnits massa kyrkböcker som avpublicerats med hänvisning till detta som jag förstått.

  2. #2
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    - Material yngre än 70 år publiceras inte i enlighet med Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
    - För att se material som är mellan 70 och 110 år gammalt behövs ett användarkonto.
    - Material äldre än 110 år visas utan krav på inloggning.

    Källa: https://sok.riksarkivet.se/om-soktja...ragor-och-svar

  3. #3
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Jag tror att du kan få se den fysiska boksidan efter en ev sekretessbedömning på plats i Landsarkivet.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  4. #4
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Kan tillägga: Det är kostnadsfritt att skapa ett användarkonto och att ta del av arkivhandlingarna i Digitala forskarsalen. Användarkontot skapar du själv i Riksarkivets webbutik. Enligt samma källa som ovanstående.

  5. #5
    Så här ser det ut på en bok t.ex.

    Infl.längd (1944-1957) (Dorotea)
    SE/HLA/1010031/B I/3

    Tillgänglighet
    Sekretess Nej
    Restriktioner enligt PUL Ja


    Har minne av att jag i fjol tittade på en lysnings och vigselbok från Stockholm för 1956, som var publicerad, trots att den egentligen gick inom 70 årig sekretess. Men sen avpublicerades ett antal kyrkböcker efter GDPR.

    Så jag måste alltså besöka Landsarkiven för att få titta på det material som avpublicerats?

  6. #6

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Denna bok finns hos Arkiv Digital

  7. #7
    Tack Olle.
    Jag hittade den och flera andra som hade restriktioner enligt PUL, däremot fanns inte alla med PUL-restriktioner tillgängliga ens på AD. Kan det bero på att de inte scannats än?

    Fanns även en vigselbok från 1956 i Stockholm tillgänglig via SVAR förut men som försvann när GDPR infördes. Fanns inte att se på AD heller. Kanske är andra restriktioner där?

  8. #8

    Inger Amnefelt
    Medlemsnr
    10065
    Inlägg
    199
    Jag hittade förut mors födelse i en Volym i Maria Magdalena (AB) 1925-1935 både i AD och SVAR. Idag finns ingen.
    Fick uppgift av AD att de blivit uppmanade av Riksarkivet att ta bort volymen. Finns antagligen någon anteckning som inte är lämplig att visa.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av ingera Visa inlägg
    Jag hittade förut mors födelse i en Volym i Maria Magdalena (AB) 1925-1935 både i AD och SVAR. Idag finns ingen.
    Fick uppgift av AD att de blivit uppmanade av Riksarkivet att ta bort volymen. Finns antagligen någon anteckning som inte är lämplig att visa.
    Har sett volymer kring ett visst äldre årtal men som också haft anteckningar för senare år av någon anledning. Kan möjligen bero på det. Samtidigt kan man önska att de borde kunna publicera delar av kyrkböcker, borde ju inte vara alltför svårt tekniskt sett

    Finns ju t.ex. församlingsböcker som sträcker sig in till 1949 eller 1950 från ibland långt tillbaka, men som av den anledning inte publiceras. Hade man då kunnat skala bort de sista sidorna och publicerat resterande del, hade man kunnat komma åt utan att behöva begära kopior eller vänta tills 2020-21...

  10. #10
    Joakim, en församlingsbok är ju inte upplagd så tidsmässigt - den ser ut som en församlingsbok på 1910-talet eller en husförhörslängd på 1870-talet - den är upplagd alfabetiskt eller geografiskt, inte efter år.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •