Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: XML-export och personid

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Caroline Bild
    Medlemsnr
    28493
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    18
    Tack för svar! Då ska jag testa det ikväll!

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 874
    I XML-filerna ser du en massa databasindex som är av intern karaktär. Som eftergift till alla som ville ha en synlig identitet så skapade vi ett personid som är unikt i en datamapp. I den ena av exporterna finns det med. Det är också synligt i personöversikten.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3

    Caroline Bild
    Medlemsnr
    28493
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    18
    Nu har jag testat bägge xml-exporterna och även läst i hjälpen om skillnaderna.

    1: Export till samma databas (PersonEditing)
    En mer slimmad variant som bara innehåller nödvändig och updaterbar info för att göra ändringar och sen direkt stoppa tillbaka datan. Jättebra funktion, kan se bra användning för det!

    2: Export till annan databas (PersonImport)
    Här ska man få ut all info inkl flaggor osv. Det var den här jag tänkte att jag skulle kunna ha glädje av för att kunna ha all min data tillgänglig i ett programoberoende format och kunna göra roliga saker med.

    Jag själv i variant 1: <Person PersonId="5001816" PersonIdentity="1"> och i variant 2: <Person PersonId="1816">
    Så jag ser ju att dom halvt delar nån form av id (1816) som jag antar är nåt internt eftersom jag får samma värde vid upprepade exporter.

    Det stora problemet jag ser är att variant 2 enbart ses som ett format för export till en annan disgendatabas, samtidigt som det är det enda sättet att få ut all sin data i ett vettigt format. Jag ser ingen anledning varför inte variant 2 skulle kunna innehålla även PersonIdentity, det kan ju ändå ignoreras vid import till just disgen. Är ju ingen stor sak att lägga med i filen, och jag tror verkligen inte att jag är ensam om behovet. Även om det gärna viftas bort som internt och onödig data när man försöker påpeka att man använder id:t.

    Jag är helt med på att de flesta id:n i filerna är interna id:n för sammankoppling, men PersonIdentity är ju inte det eftersom det visas på flera ställen samt går att söka på i programmet. Alltså är det data som jag borde kunna få ut i xml:en som är den mest heltäckande exporten.

    Jag har länge använt disgen som primärt program, men använder även t.ex. webtrees för att visa forskningen online. Där används samma id eftersom det kommer med i gedcomexporten som tur är.
    Jag skulle vilja kunna utnyttja xml:en till att t.ex. använda flaggorna utanför själva disgen eftersom dom är väldigt användbara. Men utan att kunna mappa det mot id:t så är det ju ganska hopplöst.

    (Och visst, teoretiskt skulle jag kanske kunna mappa ihop dom bägge exporterna via deras halvt matchande PersonId, men det känns inte som en handpåläggning som ska behöva göras.)

  4. #4
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 874
    Jag har noterat ditt önskemål för framtida prioriteringar (#6026)
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  5. #5

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    173
    Vilka program använder ni alla för redigering av XML-filer. Jag har provat på olika och inget fungerar (redigerade ortsdatabasen dock. Spelar väl ingen roll egentligen?
    Jag skall ta bort tubletter och redigera oi 4600 ortspster

  6. #6

    Caroline Bild
    Medlemsnr
    28493
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    18
    Jag använder Notepad++ med pluginet "XML Tools".

  7. #7

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    173

    Problemet kvarstår

    Jag har provat Notepad gjort en sök och ersätt och sparat filen igen med ett nytt namn (orter).
    Import till samma register blir juinte bra för nu får jag trippletter i stället för dubletter! Men provat till en kopia av Disgen.
    Fel:Orten Kvarteret Kungen, Malmö Sankt Petri (M) i XML-filen stämmer inte med databasen. Ingen ändring kan göras.
    Vill även kunna ta bort dubletter och hitill har jag bara hittat denna funktion i Excel.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •