Vilka program använder ni alla för redigering av XML-filer. Jag har provat på olika och inget fungerar (redigerade ortsdatabasen dock. Spelar väl ingen roll egentligen?
Jag skall ta bort tubletter och redigera oi 4600 ortspster
Vilka program använder ni alla för redigering av XML-filer. Jag har provat på olika och inget fungerar (redigerade ortsdatabasen dock. Spelar väl ingen roll egentligen?
Jag skall ta bort tubletter och redigera oi 4600 ortspster
Jag använder Notepad++ med pluginet "XML Tools".
Jag har provat Notepad gjort en sök och ersätt och sparat filen igen med ett nytt namn (orter).
Import till samma register blir juinte bra för nu får jag trippletter i stället för dubletter! Men provat till en kopia av Disgen.
Fel:Orten Kvarteret Kungen, Malmö Sankt Petri (M) i XML-filen stämmer inte med databasen. Ingen ändring kan göras.
Vill även kunna ta bort dubletter och hitill har jag bara hittat denna funktion i Excel.
Ursäkta att jag tar upp en gammal tråd.
Jag försöker använda XML-filer för extern bearbetning och för export till annan databas.
Exporten går bra, men jag lyckas inte att importera XML-filen, även om den är helt oförändrad. Förutom det faktum
att det jag får är en ZIP-fil vid exporten som jag packar upp. Detta trots att jag "ber" om en XML-fil.
Vid inläsning får jag antingen beskedet att att det inte är en korrekt zip-fil( vilket det ju inte är då det är en XML-fil.
Eller, om jag zippar filen först, får jag beskedet att det inte finns något data i filen.
Måhända är det så att "zippningen" måste göras med vissa parametrar( det finns ju ett antal att välja på ).
I så fall vilka ??
Vad göra ??
Senast redigerat av dis59494 den 2020-11-01 klockan 19:06.
I den inbyggda hjälpen kan du läsa "Disgen antar att filen heter XmlExport.zip och finns i DgTemp ...". Så det är en zip-fil du ska välja.
Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus
Det finns två skillnader i exporten, beroende på om du väljer att exportera just för import i annan databas eller om den ska importeras senare i samma databas igen.
Om du exporterar för import i annan databas läggs också bilder och annan multimedia med i den zippade filen med referenser ifrån XML filen som också finns i zip-filen.
När du sedan ska importera den i en annan databas ska det alltså vara samma zip-fil som du exporterade, inte en uppackad XML-fil från exporten.
Sen garanteras det endast enligt handledningen att det är från samma version av Disgen som exporten skett som det går att göra import.
Läs mer på dessa sidor
https://www.dis.se/person-export
https://www.dis.se/person-import
Mikael Winbladh - Verksamhetsledare hos Föreningen DIS