Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: XML-export och personid

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Caroline Bild
    Medlemsnr
    28493
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    18

    XML-export och personid

    Varför är det andra personid i xml-exporten än i programmet?
    Jag har personid 1 i mitt träd, men när jag exporterar till xml har jag istället <Person PersonId="1816">.

    Jag använder Disgen 2019.

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Personid är en identitet som inte är tänkt att användas för andra ändamål. Om du exporterar för att importera i en annan datamapp så kan du inte behålla ditt gamla id utan du behöver ett nytt eftersom idnumret redan kan finnas där.
    Om du är ute efter en numrering i en tavla finns det andra sätt.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3

    Caroline Bild
    Medlemsnr
    28493
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    18
    Som inte är tänkt att användas för andra ändamål än vadå?

    Jag förstår att när man importerar nånstans kan det finnas behov av att ändra personid om det finns befintlig data, men det finns ju ingen anledning att det i exporten ska vara annat id. Som i det här fallet när jag fått id 1816, det kan ju också lika gärna finnas där man importerar, så det har ju ändå ingen annan poäng i exporten än att hålla ihop relationer till andra objekt i filen. Varför skulle man inte kunna låta det göras med dom id som finns?
    Det id som är i filen, är det ett internt id i disgen eller nåt som genereras vid exporten?

  4. #4

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Caroline, vad menar du med "jag har personid 1 i mitt träd"? Jag antar att du med det menar att du är proband/huvudperson i trädet. Men Disgens Personid har egentligen inget att göra med din plats i ett släktträd.

    Persoinid i Disgen är en unik identifiering av en persons post (samlade uppgifter) i databasen. Det är den som visas i Namn-fliken i Personöversikten. En persons plats i ett släktträd har inget med Personid att göra, det har med personens relationer till andra att göra. I ett släktträd kan personen vara huvudperson, i ett annat far, morbror, morfarsbror etc. Personid är hela tiden detsamma, relationerna som bestämmer personens plats i ett släktträd ges av de uppgifter som finns i personens post i databasen och den posten pekas ut av Personid.

  5. #5

    Caroline Bild
    Medlemsnr
    28493
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    18
    Jag menar att jag har id 1, jag menar inget om proband. Jag kunde lika gärna ha tagit exemplet Kalla Andersson med id 543. Det jag är ute efter är inte platsen i trädet. Utan att id:t ska vara samma i exporten som i programmet.

  6. #6
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Jag är nyfiken på varför du vill det. Vad är ditt egentliga behov?
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  7. #7

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    OK. Jag förstår.

    Jag kanske inte är rätt person att klargöra detta, jag är ingen programmerare. Men ändå, så här har jag uppfattat det hela:

    XML-exporten kan göras av två skäl (finns som val i första inställningsfönstret vid XML-export): antingen görs exporten för att personerna skall användas, d.v.s. importeras i en annan databas eller skall personerna, efter en del justeringar i XML-filen, läsas tillbaka i den ursprungliga databasen.

    I det första fallet skall personerna från XML-filen importeras i en annan databas. Personidentiteten är en unik identifiering i varje enskild databas. Importerade personers Personidentitet får inte sammanfalla med en Personidentitet i den nya databasen. De Personidentiteter som personerna hade i den ursprungliga databasen kan alltså inte användas i den nya databasen utan de importerade personerna måste få nya Personidentiteter vid importen. Personidentiteterna från den ursprungliga databasen gör alltså i det här fallet ingen nytta i XML-filen och är därför inte med i det här alternativet. Den PersonId som ligger i XML-filen är antagligen något internt i XML-hanteringen.

    I det andra fallet skall personerna återimporteras i den databas som personerna i XML-filen kommer från. Där är det viktigt att Personidentiteten behålls och den ligger därför med i XML-filen i det här alternativet i parametern PersonIdentity, alltså inte i parametern PersonId.
    Senast redigerat av Edgar den 2019-04-26 klockan 12:35. Anledning: Klargörande

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •