Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: XML-export och personid

  1. #1

    Caroline Bild
    Medlemsnr
    28493
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    18

    XML-export och personid

    Varför är det andra personid i xml-exporten än i programmet?
    Jag har personid 1 i mitt träd, men när jag exporterar till xml har jag istället <Person PersonId="1816">.

    Jag använder Disgen 2019.

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Personid är en identitet som inte är tänkt att användas för andra ändamål. Om du exporterar för att importera i en annan datamapp så kan du inte behålla ditt gamla id utan du behöver ett nytt eftersom idnumret redan kan finnas där.
    Om du är ute efter en numrering i en tavla finns det andra sätt.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3

    Caroline Bild
    Medlemsnr
    28493
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    18
    Som inte är tänkt att användas för andra ändamål än vadå?

    Jag förstår att när man importerar nånstans kan det finnas behov av att ändra personid om det finns befintlig data, men det finns ju ingen anledning att det i exporten ska vara annat id. Som i det här fallet när jag fått id 1816, det kan ju också lika gärna finnas där man importerar, så det har ju ändå ingen annan poäng i exporten än att hålla ihop relationer till andra objekt i filen. Varför skulle man inte kunna låta det göras med dom id som finns?
    Det id som är i filen, är det ett internt id i disgen eller nåt som genereras vid exporten?

  4. #4

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Caroline, vad menar du med "jag har personid 1 i mitt träd"? Jag antar att du med det menar att du är proband/huvudperson i trädet. Men Disgens Personid har egentligen inget att göra med din plats i ett släktträd.

    Persoinid i Disgen är en unik identifiering av en persons post (samlade uppgifter) i databasen. Det är den som visas i Namn-fliken i Personöversikten. En persons plats i ett släktträd har inget med Personid att göra, det har med personens relationer till andra att göra. I ett släktträd kan personen vara huvudperson, i ett annat far, morbror, morfarsbror etc. Personid är hela tiden detsamma, relationerna som bestämmer personens plats i ett släktträd ges av de uppgifter som finns i personens post i databasen och den posten pekas ut av Personid.

  5. #5

    Caroline Bild
    Medlemsnr
    28493
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    18
    Jag menar att jag har id 1, jag menar inget om proband. Jag kunde lika gärna ha tagit exemplet Kalla Andersson med id 543. Det jag är ute efter är inte platsen i trädet. Utan att id:t ska vara samma i exporten som i programmet.

  6. #6
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Jag är nyfiken på varför du vill det. Vad är ditt egentliga behov?
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  7. #7

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    OK. Jag förstår.

    Jag kanske inte är rätt person att klargöra detta, jag är ingen programmerare. Men ändå, så här har jag uppfattat det hela:

    XML-exporten kan göras av två skäl (finns som val i första inställningsfönstret vid XML-export): antingen görs exporten för att personerna skall användas, d.v.s. importeras i en annan databas eller skall personerna, efter en del justeringar i XML-filen, läsas tillbaka i den ursprungliga databasen.

    I det första fallet skall personerna från XML-filen importeras i en annan databas. Personidentiteten är en unik identifiering i varje enskild databas. Importerade personers Personidentitet får inte sammanfalla med en Personidentitet i den nya databasen. De Personidentiteter som personerna hade i den ursprungliga databasen kan alltså inte användas i den nya databasen utan de importerade personerna måste få nya Personidentiteter vid importen. Personidentiteterna från den ursprungliga databasen gör alltså i det här fallet ingen nytta i XML-filen och är därför inte med i det här alternativet. Den PersonId som ligger i XML-filen är antagligen något internt i XML-hanteringen.

    I det andra fallet skall personerna återimporteras i den databas som personerna i XML-filen kommer från. Där är det viktigt att Personidentiteten behålls och den ligger därför med i XML-filen i det här alternativet i parametern PersonIdentity, alltså inte i parametern PersonId.
    Senast redigerat av Edgar den 2019-04-26 klockan 13:35. Anledning: Klargörande

  8. #8
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Helt riktigt, Edgar
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  9. #9

    Caroline Bild
    Medlemsnr
    28493
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    18
    Så om jag hade valt att exportera för att återimportera till samma ställe så hade jag fått med t.ex. id 1 för mig i PersonIdentity, har jag förstått det rätt då? (Jag har inte disgen här på jobbet så kan inte testa just nu.)

    Just i det här fallet tog jag ut den för att kunna kolla på bland annat bildreferenser i samband med att jag styrde upp bildnamn städade i dgpic. Jag ville också vara säker på att få ut all data, vilket jag inte får med en gedcom-export, dessutom är xml lite mer behändigt att jobba med.
    Men blev lite förvånad när jag tog nåt id i filen och försökte använda det för att slå upp i disgen och personerna antingen var fel personer eller inte fanns alls.

    (Jag är programmerare så har full koll på databasproblematik med id:n och liknande.)

  10. #10

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Ja, det är rätt. Disgens Personidentitet kommer med i XML-exporten som PersonalIdentity bara om man exporterar för återläsning till samma databas. Den identiteten är inte användbar i någon annan Disgen-databas.

  11. #11

    Caroline Bild
    Medlemsnr
    28493
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    18
    Tack för svar! Då ska jag testa det ikväll!

  12. #12
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    I XML-filerna ser du en massa databasindex som är av intern karaktär. Som eftergift till alla som ville ha en synlig identitet så skapade vi ett personid som är unikt i en datamapp. I den ena av exporterna finns det med. Det är också synligt i personöversikten.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  13. #13

    Caroline Bild
    Medlemsnr
    28493
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    18
    Nu har jag testat bägge xml-exporterna och även läst i hjälpen om skillnaderna.

    1: Export till samma databas (PersonEditing)
    En mer slimmad variant som bara innehåller nödvändig och updaterbar info för att göra ändringar och sen direkt stoppa tillbaka datan. Jättebra funktion, kan se bra användning för det!

    2: Export till annan databas (PersonImport)
    Här ska man få ut all info inkl flaggor osv. Det var den här jag tänkte att jag skulle kunna ha glädje av för att kunna ha all min data tillgänglig i ett programoberoende format och kunna göra roliga saker med.

    Jag själv i variant 1: <Person PersonId="5001816" PersonIdentity="1"> och i variant 2: <Person PersonId="1816">
    Så jag ser ju att dom halvt delar nån form av id (1816) som jag antar är nåt internt eftersom jag får samma värde vid upprepade exporter.

    Det stora problemet jag ser är att variant 2 enbart ses som ett format för export till en annan disgendatabas, samtidigt som det är det enda sättet att få ut all sin data i ett vettigt format. Jag ser ingen anledning varför inte variant 2 skulle kunna innehålla även PersonIdentity, det kan ju ändå ignoreras vid import till just disgen. Är ju ingen stor sak att lägga med i filen, och jag tror verkligen inte att jag är ensam om behovet. Även om det gärna viftas bort som internt och onödig data när man försöker påpeka att man använder id:t.

    Jag är helt med på att de flesta id:n i filerna är interna id:n för sammankoppling, men PersonIdentity är ju inte det eftersom det visas på flera ställen samt går att söka på i programmet. Alltså är det data som jag borde kunna få ut i xml:en som är den mest heltäckande exporten.

    Jag har länge använt disgen som primärt program, men använder även t.ex. webtrees för att visa forskningen online. Där används samma id eftersom det kommer med i gedcomexporten som tur är.
    Jag skulle vilja kunna utnyttja xml:en till att t.ex. använda flaggorna utanför själva disgen eftersom dom är väldigt användbara. Men utan att kunna mappa det mot id:t så är det ju ganska hopplöst.

    (Och visst, teoretiskt skulle jag kanske kunna mappa ihop dom bägge exporterna via deras halvt matchande PersonId, men det känns inte som en handpåläggning som ska behöva göras.)

  14. #14
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Jag har noterat ditt önskemål för framtida prioriteringar (#6026)
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  15. #15

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    161
    Vilka program använder ni alla för redigering av XML-filer. Jag har provat på olika och inget fungerar (redigerade ortsdatabasen dock. Spelar väl ingen roll egentligen?
    Jag skall ta bort tubletter och redigera oi 4600 ortspster

  16. #16

    Caroline Bild
    Medlemsnr
    28493
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    18
    Jag använder Notepad++ med pluginet "XML Tools".

  17. #17

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    161

    Problemet kvarstår

    Jag har provat Notepad gjort en sök och ersätt och sparat filen igen med ett nytt namn (orter).
    Import till samma register blir juinte bra för nu får jag trippletter i stället för dubletter! Men provat till en kopia av Disgen.
    Fel:Orten Kvarteret Kungen, Malmö Sankt Petri (M) i XML-filen stämmer inte med databasen. Ingen ändring kan göras.
    Vill även kunna ta bort dubletter och hitill har jag bara hittat denna funktion i Excel.

  18. #18
    Ursäkta att jag tar upp en gammal tråd.
    Jag försöker använda XML-filer för extern bearbetning och för export till annan databas.
    Exporten går bra, men jag lyckas inte att importera XML-filen, även om den är helt oförändrad. Förutom det faktum
    att det jag får är en ZIP-fil vid exporten som jag packar upp. Detta trots att jag "ber" om en XML-fil.
    Vid inläsning får jag antingen beskedet att att det inte är en korrekt zip-fil( vilket det ju inte är då det är en XML-fil.
    Eller, om jag zippar filen först, får jag beskedet att det inte finns något data i filen.
    Måhända är det så att "zippningen" måste göras med vissa parametrar( det finns ju ett antal att välja på ).
    I så fall vilka ??
    Vad göra ??
    Senast redigerat av dis59494 den 2020-11-01 klockan 20:06.

  19. #19
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    I den inbyggda hjälpen kan du läsa "Disgen antar att filen heter XmlExport.zip och finns i DgTemp ...". Så det är en zip-fil du ska välja.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  20. #20

    Mikael Winbladh
    Medlemsnr
    17835
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    310
    Det finns två skillnader i exporten, beroende på om du väljer att exportera just för import i annan databas eller om den ska importeras senare i samma databas igen.

    Om du exporterar för import i annan databas läggs också bilder och annan multimedia med i den zippade filen med referenser ifrån XML filen som också finns i zip-filen.

    När du sedan ska importera den i en annan databas ska det alltså vara samma zip-fil som du exporterade, inte en uppackad XML-fil från exporten.

    Sen garanteras det endast enligt handledningen att det är från samma version av Disgen som exporten skett som det går att göra import.

    Läs mer på dessa sidor
    https://www.dis.se/person-export
    https://www.dis.se/person-import
    Mikael Winbladh - Verksamhetsledare DIS

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •