Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: Landskap och RSV-kod

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Nils Ottervik
    Medlemsnr
    06401
    Ort
    Degeberga
    Inlägg
    42

    Landskap och RSV-kod

    I orts-trädet så har vi ju såväl län, kommuner som församlingar. Till dessa är ju knutna vissa koder.
    Av olika skäl har jag skapat såväl nya kommuner och församlingar (huruvida man skall göra detta är en annan sak). Det märkliga är att i några av fallen kan jag tilldela dem rätt landskap, för andra syns inte ens fältet. På motsvarande sätt för församlingar. Men jag har inte funnit någon system när det sker. I några fall finns listan med landskap, jag kan välja men det sparas inte. I andra fall sker det.

    Så vad är det som styr ifall fälten för landskap och RSV-kod skall visas eller uppdateras?

    Det kan ju noteras att för län så är ju slag av ort lika med länsbokstaven och inte finns i tabellen över slag av orter.

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    På nivån närmaste under kommuner, avsedd för församlingar, kan du göra val av landskap.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3

    Nils Ottervik
    Medlemsnr
    06401
    Ort
    Degeberga
    Inlägg
    42
    Måste en församling, dvs "ort" direkt under kommun vara försedd med RSV-kod för att valt landskap skall sparas? Är det i så fall avsiktligt? När jag testar verkar det vara så och inte bara det, den måste ha "rätt" längd.
    Bakgrunden till mina frågor är fel-texterna från DisByt där länsbokstav saknades.

  4. #4
    Jag anger Skåne som landskap för Möllevången-Sofielund (M). Ingen RSV kod skapas och kyrk symbolen uteblir.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    • Filtyp: png M.png (10,7 KB, 6 visningar)

  5. #5

    Nils Ottervik
    Medlemsnr
    06401
    Ort
    Degeberga
    Inlägg
    42
    Om du ställer markören på Malmö Kommun, skapar "Ny nästa nivå" och anger korrekt RSV-kod, väljer Skåne så sparas den som ort med rätt symbol, kyrkan.
    Men du måste ange RSV-koden.
    Du kan sen flytta orten dit du vill ha den.

    Nils

  6. #6
    Tack pompe,

    Hur hittar jag RSV-koden?
    Alla församlingar har olika.

    Niklas

  7. #7

    Nils Ottervik
    Medlemsnr
    06401
    Ort
    Degeberga
    Inlägg
    42
    RSV för Möllevången-Sofielund är 128006, dvs samma som Malmö S:t Johannes. Det är alltså en utvdgning och namnändring

    Nils

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •