Kanske lite svårt att förklara men:
1) Öppnar "Redigera orter" eller i en notis "Välj ort" som då oftast positioneras på min senast använda ort.
2) Trycker alt+s, dvs Sök, och får upp "Sök ort" med fokus på sökfältet
3) Skriver in ex v Hörby och fokus flyttas automatiskt till knappen "Sök".
4) Trycker på Enter
5) Då visas listan med de församlingar/orter som matchar min sökning och överst är kommunen. Det går direkt att använda pil upp och ner för att flytta till önskad post, trycka Enter och komma tillbaka till "Redigera orter". Smidigt och bra.
Men,
väl tillbaka på huvudlistan, med den sökta/valda orten färgmarkerad, så kan jag inte använda pil-tangenter för att flytta upp och ner, fälla ihop eller öppna i trädet.
Istället så är det i "knapp"-alternativen till höger som har tangentfokus. Trycker jag direkt på Enter, utan att använda pil / tab, så initieras ex.v. en ny sökning. Om jag däremot trycker Mellanslag så öppnas markerad post för redigering. Så Mellanslag har fokus på orten, övriga tangenter på knapparna.
Eftersom det finns snabb-tryck för att komma till dessa "högra" alternativ, ex v alt+a för att skapa "Ny samma nivå...", hade jag hellre sett att fokus hamnade på sökta/valda orten.

Visst, med musen klickar man sig fram men ibland är tangentbordet med sina genvägar väldigt praktiskt, om inte annat en lisa för axlar och armar.