Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 32

Ämne: Introduktion

  1. #1

    Introduktion

    Disbyt på webben
    Vi har under en längre period arbetat med att modernisera Disbyt på webben och vi har visat resultatet av arbetet då och då. Utvecklingen har gjorts helt med ideella funktionärer i föreningen. Nu vill vi ge våra medlemmar möjlighet att använda en publik betaversion av nya Disbyt. De båda versionerna kommer att finnas tillgängliga parallellt en tid framåt.

    Vad kan du förvänta dig?
    Nya sökmöjlighet som bl.a. innebär att du inte behöver ha med efternamnet i sökningen. Men tänk på att inte göra en sökning som ger för stort resultat. Samma data finns i botten men de är bearbetade på olika sätt, så det är inte säkert att du får samma resultat i nya Disbyt som i klassiska Disbyt. Din behörighet styrs av dina bidrag till Disbyt men kan ge lite olika möjligheter i klassiska och nya Disbyt.

    Prova och se vad du tycker.
    Det kan röra sökresultatet, sökmöjligheterna, presentationen, informationen etc. Bearbetningen som Disbyt-ombuden gör är inte ändrat utan det är endast presentation på webben som är ny.

  2. #2
    NYA disbyt - 2019
    jag har skickat in med a, b, dvs olika batchar, jag hittar inte hur jag ser det i den nya

  3. #3
    Nya Disbyt - 2019 Diverse småsaker
    A. när man sökt på en person, får man upp val, väljer man en så får man inte tag i söklistan igen, utan vad jag förstår så måste man söka igen (finns inte öppna i ny flik) - men man kan ju dubblera fliken.
    B. Jämför, verkar vara om man inte säger nåt får man de två första, men om man klickar i alla (tex 4 st) får man de två första, men om man klickar de två sista får man dem. begränsning på två?
    C. Knappen Jämför finns två gånger.
    D. SÖK, var svår att finna, men REnSA hittade mina fingrar fort (av misstag)
    (för övrigt fick jag upp vad jag letade efter)

  4. #4

    Janåke Gestblom
    Medlemsnr
    36899
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    149
    Nej Eva, det går inte att se till vilket av dina 8 bidrag som en viss person hör.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Gestblom Visa inlägg
    Nej Eva, det går inte att se till vilket av dina 8 bidrag som en viss person hör.
    idagens version kan man det

  6. #6

    Janåke Gestblom
    Medlemsnr
    36899
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    149
    A. Du kan backa med webbläsarens backtangent, eller söka om via knappen "TIDIGARE SÖKNINGAR".
    B. Du kan välja antal mellan 2 och 5 på MIN SIDA.
    C. Ja, det är väl bra när man scrollat.
    D. Det går också bra att använda ENTER-tangenten (inte från Län).

  7. #7

    Andreas Jansson
    Medlemsnr
    38150
    Ort
    Tärby, Fristad
    Inlägg
    51
    För de som – liksom jag – försöker att logga in med exakt samma uppgifter som till gamla disbyt... uteslut den inledande bokstaven i användarnamnet.
    Jag har ett "m" före medlemsnumret när jag loggar in i gamla Disbyt, men jag behövde skriva medlemsnumret utan "m" för att komma in i den nya versionen.

  8. #8

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    242
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Jansson Visa inlägg
    För de som – liksom jag – försöker att logga in med exakt samma uppgifter som till gamla disbyt... uteslut den inledande bokstaven i användarnamnet.
    Jag har ett "m" före medlemsnumret när jag loggar in i gamla Disbyt, men jag behövde skriva medlemsnumret utan "m" för att komma in i den nya versionen.
    Det kan till och med behöva tas bort 3 bokstäver - "dis" för min del...

  9. #9

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    242
    Jag skulle vilja att Disbyt använde "implicit wild-card", dvs en sökning på "Per Byman" skulle hitta Per Otto Åkesson Byman. Nu måste man skriva Per *Byman för att han ska hittas.

    Har man implicit wild-card kombineras detta normalt med en kryssruta "exakt" för att ta bort den funktionen i en enstaka sökning om man annars skulle få för många söksvar. Detta lilla "besväret" är mycket mindre allvarligt än att annars missa personer för att man inte känner till multipla namn.

  10. #10

    Janåke Gestblom
    Medlemsnr
    36899
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    149
    Enligt ledningen så är m- och disnummer på väg att försvinna generellt inom DIS.
    Implicit wild-card är i nuläget lite för riskabelt med tanke på långa söktider i extremfallen.
    En framtida lösning med fritextsökning diskuteras.

  11. #11

    Janåke Gestblom
    Medlemsnr
    36899
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    149
    Eva Falk - du kommer att se de olika bidragen i nästa version.

  12. #12

    Lars Larsson
    Medlemsnr
    57338
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    45
    Antal gånger andra har sett mina personer - räknat från när? Kommer det att nollställas lite då och då?

  13. #13

    Janåke Gestblom
    Medlemsnr
    36899
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    149
    Mogenealogen - Nej, möjligen när en "slutgiltig" version släpps.

  14. #14

    Sven Jönsson
    Medlemsnr
    30196
    Inlägg
    4
    Öppna länk i ny flik saknas verkligen!
    Det första jag stötte på när jag testade nya Didsbyt var det som Eva Falk anmälde 13/5: Det går inte att öppna länk i ny flik.
    I gamla DisByt använder jag detta både i söklistan och i familjeöversikten för att t.ex. kolla närmare på en partner eller barn.
    Hoppas detta kan ordnas i slutliga versionen.

  15. #15

    Janåke Gestblom
    Medlemsnr
    36899
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    149
    Lägger upp ett ärende på detta.
    En nödlösning tills vidare är att själv öppna en andra flik med Disbyt.

  16. #16

    Jan Lilliesköld
    Medlemsnr
    04581
    Inlägg
    49
    Ett litet tillägg på Evas fråga B.

    Det är ju som så, att om man inte klickar i personer/rader som ska jämföras, så börjar det med de första i sök-listan,
    och bläddrar man vidare med de svarta "trianglarna", så får man se nästa etc.

    Obs JanÅkes svar att man under inställningar (MIN SIDA) kan välja hur många man vill se åt gången.

    Klickar man för några personer/rader så är de enbart dessa som visas (och kan bläddras vidare på).

    Och som redan framgått, så kan man "behålla" personer/rader från olika sökningar för att jämföra dem.
    Dessa ligger alltså kvar tills dess man tryckt på "Rensa val"-knappen.

  17. #17
    Varför står det inte att man bara ska logga in med sifferdelen i medlemsnumret när man försöker logga in på testversionen. Nu får man bara till svar att man inte är medlem.

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av SvenJ Visa inlägg
    Öppna länk i ny flik saknas verkligen!
    Det första jag stötte på när jag testade nya Didsbyt var det som Eva Falk anmälde 13/5: Det går inte att öppna länk i ny flik.
    I gamla DisByt använder jag detta både i söklistan och i familjeöversikten för att t.ex. kolla närmare på en partner eller barn.
    Hoppas detta kan ordnas i slutliga versionen.
    Håller med Sven.
    Utan att kunna öppna i olika flikar så är det inte användarvänligt.
    Trianglarna som man ska använda sig av för att flytta sig framåt och bakåt flyttas ofta mellan stegningarna vilket innebär att man måste flytta muspekaren för varje tryck vilket inte är bra för kroppen.
    Om man vill se barn eller förälder till båda de personer som man ser i jämför så måste man vad jag tror göra nya sökningar på dessa för att kuna jämföra och sedan söka på ursprungspersonen igen för att kunna komma tillbaka. Även om man kan utnyttja tidigare sökningar.

  19. #19

    Anna-Karin Petrusson
    Medlemsnr
    16363
    Inlägg
    4
    Om jag t.ex. söker på namnet "Karl" kommer inte personen upp då namnet är inmatat som "Karl* Adolf Emil" i Disgen programmet. Söker jag bara på "Adolf", "Emil" eller "Karl* Adolf" får jag inga träffar heller. Måste söka på exakt "Karl*", "Karl* Adolf Emil" eller "K*" för att få träffar.

    Det blir ju hopplöst att söka om "*" i namnet måste vara med, för man inte vet om andra har använt tecknet "*" för att markera tilltalsnamnet eller inte.

  20. #20

    Jan Lilliesköld
    Medlemsnr
    04581
    Inlägg
    49
    Nja, den inmatade asterisken för tilltalsnamn har ingen betydelse vid sökning.
    Så t ex sökning med "Karl Adolf Emil" ger träffar även på de som har en asterisk efter Karl,
    men inga träffar om man söker med "Karl* Adolf Emil" !

    Har själv haft väldigt svårt att förstå hur man ska ange sökbegreppen - med '*' eller inte. Vilket jag framfört tidigare.
    Så jag har väl fallit till föga och anger det förnamn jag känner till med en asterisk både före och efter ...

    Men då är det att märka att det finns en begränsning i att inte samtidigt få inleda även efternamnsfältet med en asterisk !
    Det är ju inte ovanligt att personer är inlagda både med (inledande?) patronymikon och ett släktnamn.
    Alternativet är att man måste ange socken istället - och det finns säkert personer som är inlagda med olika sockennamn för samma individ också ...

    Såg här invid ett förslag på att ha "wildcard-sökning", alltså med asterisk eller frågetecken, som "default" - och kanske istället få en ruta att bocka i för exakt sökning.
    Själv vet jag dock inget om hur detta skulle fungera "tekniskt" ?

  21. #21

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    242
    Det fungerar tekniskt bra och är standard på många ställen men nackdelen är att det ökar serverlasten kraftigt.

  22. #22

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    242
    Problemet med nuvarande lösning är ju inte om man söker efter en person och inte hittar denne, då kan man ju komma ihåg att man ska lägga till * och hitta personen.

    Problemet är om en del bidragsgivare t.ex. har lagt in personen med ett efternamn medan andra lagt in samma person med två eller flera efternamn. Man hittar då de som är inlagda med ett efternamn och missar de andra och ser ingen anledning att göra någon mer sökning. Och DiS kan ju inte rekommendera att alla alltid själva ska lägga till stjärnor i varje sökning - då blir det samma utökade last.

  23. #23

    Anna-Karin Petrusson
    Medlemsnr
    16363
    Inlägg
    4
    Håller inte riktigt med. Sökning på "Karl* Adolf Emil" och ""Karl Adolf Emil" eller endast "Karl*" fungerar.

    Sökningar på "Karl Adolf Emil", bara "Karl" eller bara "Emil" eller bara "Adolf" fungerar ej. Inte heller "Karl* Adolf" eller "Karl Adolf".

    Ska tilläggas detta gäller sökningar när fältet för efternamn också är ifyllt, i detta fall "Meijer". Om inte fältet för efternamn är ifyll, fungerar det att söka på alla de olika alternativen ovan.

  24. #24

    Anna-Karin Petrusson
    Medlemsnr
    16363
    Inlägg
    4
    Rättning: Tillägg detta gäller sökningar när båda fälten för efternamn och socken är ifyllt, i detta fall "Grebo".
    Senast redigerat av m16363 den 2019-05-24 klockan 14:36.

  25. #25

    Margaretha Lind
    Medlemsnr
    27920
    Inlägg
    1
    För mig känns det naturligare att SÖK ligger tillsammans med att man har registrerat alla uppgifter och att RENSA ligger vid start av registreringen, alltså att SÖK och RENSA byter plats.

  26. #26

    Jan Lilliesköld
    Medlemsnr
    04581
    Inlägg
    49
    Det var ju intressant !

    Att det är skillnad på att söka med 'Karl* Adolf Emil' utan angivelse av Socken och Efternamn,
    och att ha Socken och/eller Efternamn ifyllt.

    Detta talar ytterligare för det jag skrev häromdagen - att det är väldigt svårt att förstå hur man ska ange sökbegreppen - med '*' eller inte...

    Dock går det bra - med Socken och/eller Efternamn ifyllt - att söka med '*arl*', '*adol*' eller '*emil*'.

    Obs - har här medvetet "klippt" Karl och Adolf i sökning, med tanke på olika stavningar.
    Det är tydligen också som så, att vissa namn normeras vid sökning, medan andra inte gör det,
    vilket även detta kan "spöka" vid försök att söka vissa personer ...

  27. #27

    Janåke Gestblom
    Medlemsnr
    36899
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    149
    Citat Ursprungligen postat av M04581 Visa inlägg
    Att det är skillnad på att söka med 'Karl* Adolf Emil' utan angivelse av Socken och Efternamn,
    och att ha Socken och/eller Efternamn ifyllt.
    Ingen annan skillnad än att resultatet begränsas enligt angivelsen.

    Vad förväntar man sig att hitta med 'Karl* Adolf Emil' till skillnad från 'Karl Adolf Emil'?

  28. #28

    Anna-Karin Petrusson
    Medlemsnr
    16363
    Inlägg
    4
    "Vad förväntar man sig att hitta med 'Karl* Adolf Emil' till skillnad från 'Karl Adolf Emil'?[/QUOTE]"

    Vill kunna söka på "Karl Adolf Emil" och fälten "efternamn" och "socken" ifyllda, men det går inte.

    Vill även kunna söka på enbart "Karl" och ha båda fälten "efternamn" och "socken" ifyllda, men det går inte heller.

    Om både socken och efternamn är ifyllda måste man ha förnamn ifyllt exakt som det är inskrivet med "*" på rätt plats.

  29. #29

    Jan Lilliesköld
    Medlemsnr
    04581
    Inlägg
    49
    Gällande: "Vad förväntar man sig att hitta med 'Karl* Adolf Emil' till skillnad från 'Karl Adolf Emil'?"

    Har väl ingen direkt åsikt om vad man förväntar sig ...
    ... men kan bara konstatera att sökning med 'Karl* Adolf Emil' utan angivelse av vare sig Efternamn eller Socken - inte ger någon träff ...
    ... men med samma söksträng men med angiven socken ger en träff.

    Likväl att 'Karl Adolf Emil' med både aktuellt Efternamn och Socken ger en träff ...
    ... medan samma söksträng utan Efternamn/Sockennamn ger 16 träffar, inklusive den (eftersökta?) med "Karl* Adolf Emil".


    Det är detta jag avsåg med att skillnad föreligger !?
    Alltså att samma söksträng ger olika utfall vid utelämnade/ifyllda Efternamn/Socken.

    Däremot har m16363 missat att det går bra att söka fram den här personen med 'Karl Adolf Emil' (utan asterisk).
    Lika väl som att ("enbart") 'Karl*' (och ifyllt efternamn och sockennamn) - ger samma person i resultatmängd.
    Som jag kommenterat tidigare: En asterisk efter ett namn i databasen inte har påverkan på hur man ska fylla i söksträngen.

  30. #30

    Janåke Gestblom
    Medlemsnr
    36899
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    149
    Jag antar att du försöker hitta asterisken som visas för Karl* Adolf Meijer.
    En asterisk i ett namn är inte sökbart eftersom den används som wildcard-(joker)tecken.
    Att du inte får något resultat alls med enbart 'Karl* Adolf Emil' är ett fel som är rättat i nästa version.

Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •