Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Tvillingar, adoption, m.m. 1900-tal.

  1. #1

    Tvillingar, adoption, m.m. 1900-tal.

    Har kommit fram till en okänd person i släkten som lär vara född någonstans efter nuvarande sekretessgränsen.

    Det är en personakt som fått uppgifter maskerade på två barn och en bekant kläckte ur sig att det kanske rör sig om en tvillingfödsel. Har fått tag i födelse och dop-boken för den ena, men där har man bara klippt ut just den personen.

    Nu har jag inte sett några tvillingfödslar nämnas i kyrkböcker öht. Anges dessa på något särskilt vis? Kan man rimligen anta att dessa anges vartefter varandra även i senare kyrkböcker?

    En av dessa personer har med styrkta uppgifter blivit bortadopterad. Står angivet till var och när. Nu har jag inte fått se berört församlingsuppslag i sin helhet utan bara fått uppgifter avskrivna.

    Ett barn som adopteras bort vid födsel, kan man räkna med att denna ändå omnämns i anslutning till modern och eventuellt fadern i respektive församlingsbok?
    Senast redigerat av meggarn den 2019-05-09 klockan 15:18.

  2. #2
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej!

    Du skriver att den ena är klippt bort i dopboken, skall det förstås bokstavligen?

    Jag har aldrig sett en dopbok där man rent fysiskt har klippt bort uppgifter.

    Om barnen blir bortadopterade redan vid födelsen, bör det inte finnas någon anteckning om dem i församlingsboken vid de biologiska föräldrarna.

    Jag vill däremot minnas att ha sett en anteckning i en födelsebok att ett barn har blivit bortadopterat, men tror bara det är en gång jag har sett det, så jag kan minnas fel.

    Det skulle vara intressant att se vilka kyrkböcker det är du hänvisar till.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  3. #3
    Hej!
    Inte riktigt klippt ur fysiskt, man har i lämplig bildredigerare valt att skära bort omkringliggande uppgifter.

    Vad jag kunnat utläsa ur både moderns och barnets personakter så var barnet med i bilden fram till 1 års ålder då denne flyttade till adoptivföräldarnas församling. Modern flyttade innan dess och då följde barnet med.

    Det ena barnet lever idag men vet inget om någon eventuell tvilling eller syskon till barnet.

    Det angavs faktiskt som en notering i födelseboken att adoption ägt rum, till vem och när. Vad jag förstått så är man väldigt restriktiv till att koppla ihop föräldrar med barn som adopterats bort. Har stött på en tidigare "adoption" i släkten men då angavs det som fosterföräldrar, vilket var vanligare förr vad jag förstått. Att man anger så pass mycket uppgifter i kyrkboken kanske är mer ett undantagsfall, eller så var det inte lika illa på 50-talet.

    Det gäller kyrkböcker från Bromma (Stockholm) församling.

    Begärde uppgifter från församlingsboken för just dessa år men där anges enligt uppgift bara modern, såvida ingen anteckning utelämnats. Fick uppgifter avskrivna via riksarkivet.

  4. #4
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej!

    På femtiotalet faller det ju inom sekretess gränsen, den går som bekant vid 1948, så om det är uppgifter så unga kan det vara förklaringen.

    Då får du i så fall söka sekretess undantag och se om det beviljas, det avhänger väl mycket av viken relation du har till berörda personer. Men det kan de svara på på Stadsarkivet.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •