Resultat 1 till 9 av 9

mne: nskar skning p dubbla efternamn utan att behva vnstertrunkera

Andreas Jansson
    Medlemsnr
    38150
    Inlgg
    51

nskar skning p dubbla efternamn utan att behva vnstertrunkera

Hej!
    Detta rkade jag ut fr i min allra frsta skning p nya Disbyt-beta och jag hoppas p en ndring till den slutliga versionen:
    Om jag sker efter en Henrik Hastig och inte vet att han r inmatad som Henrik Jonsson Hastig i Disbyt (tv efternamn), s fr jag inga trffar. Om jag lgger p en asterisk fr vnstertrunkering i efternamnsfltet hittar jag samma poster som visas i gamla Disbyt vid motsvarande skning.
    Ordningen p inmatade efternamn kan skilja ocks (patronymikon + knektnamn eller tvrtom), beroende p vem som registrerat.
    M.v.h. Andreas Jansson
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Janke Gestblom
    Medlemsnr
    36899
    Inlgg
    120
    Med nuvarande databaslsning klarar vi inte godtycklig ordning av namn i skflten.
    Diskussion pgr om andra lsningar, t.ex. fritextskning liknande den i ArkivDigitals registerskning.
    Har du prvat det vi kallar bokstavsskning?

Andreas Jansson
    Medlemsnr
    38150
    Inlgg
    51
    Om du med "nuvarande databaslsning" menar "gamla vanliga Disbyt", s kan jag trots all skriva "Hastig" i efternamnsfltet, och nd f trff p "Jonsson Hastig". Det r ju det jag vill kunna gra ven i nya Disbyt fr att smidigt kunna ska efter personer utan att behva tnka p att behva lgga in en asterisk frst vid varje namn.
    Men det r kanske den nya lsningen du avser med "nuvarande". Hoppas hursomhelst att ni kommer p ngon lsning p detta problem... tror att det r rtt viktigt.

Jag gick in p nya Disbyt och lste om bokstavsskning under rubriken "Alternativa skmetoder", och det verkar ju bra. Har bara testat litet nu. Men det rder nog inte bot p problemet som uppkommer om man tror sig veta att en person heter ngot och s heter den ngot mer, fre det namn man skriver in.

Sten-Rune Frdelius
    Medlemsnr
    31749
    Inlgg
    33
    Gr shr
    Skriv en * och ett mellanslag Hastig

d funkar det fint.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Janke Gestblom
    Medlemsnr
    36899
    Inlgg
    120
    Anvnd bokstavsskning!
    Skriv Henrik som frnamn och klicka p pilen i efternamnsrubriken.
    Skriv hast i gula fltet.

Vi testar en lsning dr du ska kunna hitta alla varianter med Hastig.
    Kommer eventuellt i nsta Beta-version.

Andreas Jansson
    Medlemsnr
    38150
    Inlgg
    51
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlgg
    Gr shr
    Skriv en * och ett mellanslag Hastig

d funkar det fint.
    Det r ju just vad den hr frgan gr ut p. En nskan om att slippa skriva asterisk fre varje efternamn, fr att man annars missar personer som andra Disbyt-uppladdare har registrerat med fler n ett efternamn.

Andreas Jansson
    Medlemsnr
    38150
    Inlgg
    51
    Citat Ursprungligen postat av Gestblom Visa inlgg
    Anvnd bokstavsskning!
    Skriv Henrik som frnamn och klicka p pilen i efternamnsrubriken.
    Skriv hast i gula fltet.

Vi testar en lsning dr du ska kunna hitta alla varianter med Hastig.
    Kommer eventuellt i nsta Beta-version.
    Bokstavsskning enligt din beskrivning fungerar inte i det hr fallet. Skriver jag hast i det gula fltet kommer ingenting, eftersom de tv posterna som finns med denne man innehller tv namn i efternamnsfltet. Jonsson Hastig. Testa sjlv.
    Jag r mer intresserad av att hitta alla kombinationer av Hastig + andra efternamn, n varianter (om du avser stavningsvarianter) av namnet, ven om det naturligtvis ocks r vlkommet. Men frst och frmst behver man kunna hitta personer oavsett hur mnga efternamn de har, trots att man bara skriver in ett av efternamnen i skfltet.

Janke Gestblom
    Medlemsnr
    36899
    Inlgg
    120
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Jansson Visa inlgg
    Bokstavsskning enligt din beskrivning fungerar inte i det hr fallet.
    Programmet har en bug visar det sig. r rttad i nsta version av programmet.

Citat Ursprungligen postat av Andreas Jansson Visa inlgg
    Men frst och frmst behver man kunna hitta personer oavsett hur mnga efternamn de har, trots att man bara skriver in ett av efternamnen i skfltet.
    Det r precis s det ska fungera.

Andreas Jansson
    Medlemsnr
    38150
    Inlgg
    51
    Vill bara sga att det ser ut att bli bra, efter att jag fick en frhandstitt p nsta version!
    Skning p "del av namn" och den iordninggjorda ("rttade") bokstavsskningen kommer att ge tv fungerande alternativ (utver vnstertrunkerad skning).

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •