Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Son/Dotter Bror/syster

  1. #1
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625

    Son/Dotter Bror/syster

    I Disgen 2019 verkar det vara något konstigt med familjeöversikten, normalt skall det, när en relation är markerat, t.ex. ett gifte, stå Son/dotter nederst på panelen. Det gör det även ibland, men minst lika ofta står det bror/syster som på bifogade bild.
    Det är ju inget stort problem men lite konstigt är det allt.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    En känd brist som vi inte kan återskapa. Kan du beskriva hur du gör för att återskapa det?
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej Christer!

    Om jag bara kunde göra det.

    Det enda jag kan komma på är att jag innan har registrerat en bror eller syster, sedan skall jag igång med att registrera en son eller dotter antingen till den bror/syster jag nyss har registrerat, eller till någon annan i familjen, och då "hänger" texten på knapparna kvar från jag registrerade nämnda bror/syster.

    Knapparna byter alltså inte text när man väljer en annan "funktion" i familjen att registrera.

    Jag tror det är det bästa svar jag kan ge dig, men jag skall försöka kontrollera lite mer nästa gåg det sker.

    Tyvärr är det ju ett intemident fel, det uppträder inte varje gång bara ibland, det gör det mycket svårare att hitta.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  4. #4

    Åke Nordström
    Medlemsnr
    33277
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    153
    Sitter med ett sådant fall nu och jag har haft det tidigare. Jag har två öppna familjeöversikter, en med flera barn registrerade och en där jag registrerat en komplett vigsel. När jag markerar Vigseln i den senare får jag Bror/Syster. Går jag till den förra och markerar vigseln får jag även där Bror/Syster även om det rimliga vore att få Son/Dotter eftersom barnet registreras som fam första barn. Kan det vara så att om man hoppar mellan olika familjerelationar är orsaken. Jag har i det här fallet en gemensam farmor

    MVH/Åke

  5. #5

    Åke Nordström
    Medlemsnr
    33277
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    153
    Nu har det inträffat igen hur är jag inte riktigt säker på men efter att ha kopplat in en dublett fick jag Bror/Syster när jag markerade Gifte/Relation

  6. #6
    kanske jag missförstått frågan, men det står väl son/dotter när man klickar på relation, men om man är bland redan inmatade barn ser man bror/syster

  7. #7
    Jo men ibland står det fel, Eva ...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •