Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Uppdatering av ortsdatabasen

  1. #1

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    161

    Uppdatering av ortsdatabasen

    Jag har för utskrifters skull lagt till ordet Sverige efter alla församlingar i orterna via XML som redigerats.
    Det gjorde jag i Disgen 2016 redan har jag för mig. Nu har jag 2019 version och plötsligt märker jag att det finns dubbla församlingar. Har Disgen 2019 uppdaterat ortsdatabasen utan att jag märkt det. Npn som kan det där?

  2. #2

    Anders Lindman
    Medlemsnr
    1958
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    12
    På sidan
    https://www.dis.se/nyheter-och-kaend...-i-disgen-2019
    Kan du läsa om förändringar/förbättringar i ortsdatabasen.

  3. #3

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    161
    Hej Anders,
    Jo det har jag läst.

  4. #4

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Det som nämns avseende orter i sidan om Nyheter i Disgen 2019 gäller vad som rättats i de försammingar som levereras med installationen, och berör inte dina egna orter som du själv lagt till i ortsträdet.
    Christer, dina dubbletter kan inte ha orsakats av programmet, varken vid konverteringen eller vid uppgraderingarna till nyare versioner, och enligt XML- logiken inte heller vid redigering via XML.
    De kan däremot uppstå om du i rutinen "Konvertera till Disgen-orter" lägger in dem igen fastän de redan finns.
    Dubbletter kan naturligtvis även uppstå när du importerar orter "från en annan datamapp". Då finns ingen kontroll om orten redan finns. Det måste anvämdaren själv ha koll på.
    I Disgen finns inte heller någon möjlighet att slå ihop två orter till en.
    Christer, jag skickade i går kväll ett mail till dig där jag redogjorde för hur du rensar upp ortsträdet och börjar om på nytt.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •