Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Disbyt, personer som inte kommer med

  1. #1

    Disbyt, personer som inte kommer med

    Har nyligen skickat in nytt till Disbyt och undrar
    vilka exakta regler gäller för de som inte kommer med?

    Finns det sollning i två steg.
    Sollar Disgen bort ev. vilka som inte skall med
    Om en person har kommit till .ged-filen men sen inte kommer med, vad kan det bero på?

    Det skulle varit bra att som tillägg till txt-filerna få en uppräkning av vilka som inte kom med och även ev varför.

    Jag hittade själv en som inte kommit med, och inte heller kommit till gedfilen - hoppas på nästa gång då jag ändrat födelsedatum från fras till exakt
    En annan har jag i gedfilen - men den kom inte med, och vet inte varför

  2. #2
    m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    319
    Varför de inte kommer med i gedcomfilen vet jag inte, men för att komma med i disbyt har jag för mig att både ort och år måste finnas för personen.

  3. #3

    Gunnar Bergstedt
    Medlemsnr
    5835
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    118
    Här grundkraven: Vilka uppgifter finns med i databasen?
    DISBYT är uppbyggd av DIS-medlemmar som har skickat in utdrag från sina släktforskarprogram. Varje post innehåller uppgift om namn, församling och årtal för händelser som född, gift och död, eller annan händelse.

    I databasen finns en 110-årsgräns. Det vill säga att inga uppgifter yngre än 110 år tas med, om personen kan vara i livet. För avlidna finns en 10-årsgräns. Uppgifter yngre än 110 år kan tas med om personen avled för mer än 10 år sedan.

    Ovanstående gränser gäller för uppgifter inskickade 2018 eller senare. För uppgifter inskickade fram till 2017 gällde en 100-årsgräns.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av GunnarBer Visa inlägg
    Här grundkraven: Vilka uppgifter finns med i databasen?
    DISBYT är uppbyggd av DIS-medlemmar som har skickat in utdrag från sina släktforskarprogram. Varje post innehåller uppgift om namn, församling och årtal för händelser som född, gift och död, eller annan händelse.

    I databasen finns en 110-årsgräns. Det vill säga att inga uppgifter yngre än 110 år tas med, om personen kan vara i livet. För avlidna finns en 10-årsgräns. Uppgifter yngre än 110 år kan tas med om personen avled för mer än 10 år sedan.

    Ovanstående gränser gäller för uppgifter inskickade 2018 eller senare. För uppgifter inskickade fram till 2017 gällde en 100-årsgräns.
    Är detta disgen som sollar detta, så de aldrig kommer till ged-filen? men om de kommer till ged-filen, vad kan vara för kriterier då för att de inte skall komma med

  5. #5

    Gunnar Bergstedt
    Medlemsnr
    5835
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    118
    Det är i det program som vi Disbyt ombud använder, som testerna av innehållet till varje person kontrolleras. Och eftersom detta program kommer att omarbetas någon gång torde det inte läggas till ytterligare information i de tre filer som alstras vid vår körning av bidragen.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av GunnarBer Visa inlägg
    Det är i det program som vi Disbyt ombud använder, som testerna av innehållet till varje person kontrolleras. Och eftersom detta program kommer att omarbetas någon gång torde det inte läggas till ytterligare information i de tre filer som alstras vid vår körning av bidragen.
    som du ser ovan, så har vissa gubbar inte kommit med, en del redan innan ged-filen en del finns med där. och när man inte vet varför så kanske de inte heller kommer med i nästa sväng

  7. #7
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Du kanske kan se på dessa personer vad som skiljer sig jämfört med de som kommer med.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  8. #8
    har stirrat på gubben (ja hans record) i en vecka. hade varit käckt o veta hur de kan vara med i ged-filen o sen ratas.

  9. #9
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Mejla hans ansedel med alla data så får jag titta.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •