Vore bra med en s.k. Ångraknapp i Disgen. På samma sätt som i Word och Excel.
I vissa funktioner får man en varningsruta, men att kunna ångra är ju dessutom väldigt bra.
Möjligt att lösa?
Vore bra med en s.k. Ångraknapp i Disgen. På samma sätt som i Word och Excel.
I vissa funktioner får man en varningsruta, men att kunna ångra är ju dessutom väldigt bra.
Möjligt att lösa?
Jag tror det är svårt att skapa en enkel och förståelig ångra-funktion. När du skapat en ny person så skapas samtidigt ett antal notiser, orter och källor samt ev en ny relation. Vad vill man ångra i det skedet och hur förklara man resultatet på ett pedagogiskt sätt?
Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus
Tänkte nog på mindre komplicerade funktioner. T.ex. man lägger in en Ort på en person. Tar bort - men ångrar sig.
Eller om man flyttar/ta bort inom Redigera Källor - gör fel - och man vill Ångra. Eller koppla loss en relation som man ångrar.
Förstår att programmera en "flerstegsraket" med en ny person och orter och källor är lite mer komplicerat.
Att kunna ångra koppla loss eller radera vore nog bra. HAr hänt mig några gånger att det hänt i "hastigheten".
Kan teamet för utveckling av Disgen ta tag i detta?
Du beskriva utveckla vilka "mindre komplicerade situationer" du vill ha ångermöjlighet för så ska jag överväga ditt önskemål i ljuset av alla andra förslag vi får.
Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus