Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Ångra knapp

  1. #1

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275

    Ångra knapp

    Vore bra med en s.k. Ångraknapp i Disgen. På samma sätt som i Word och Excel.
    I vissa funktioner får man en varningsruta, men att kunna ångra är ju dessutom väldigt bra.
    Möjligt att lösa?

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Jag tror det är svårt att skapa en enkel och förståelig ångra-funktion. När du skapat en ny person så skapas samtidigt ett antal notiser, orter och källor samt ev en ny relation. Vad vill man ångra i det skedet och hur förklara man resultatet på ett pedagogiskt sätt?
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    Tänkte nog på mindre komplicerade funktioner. T.ex. man lägger in en Ort på en person. Tar bort - men ångrar sig.
    Eller om man flyttar/ta bort inom Redigera Källor - gör fel - och man vill Ångra. Eller koppla loss en relation som man ångrar.


    Förstår att programmera en "flerstegsraket" med en ny person och orter och källor är lite mer komplicerat.

  4. #4

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    169
    Att kunna ångra koppla loss eller radera vore nog bra. HAr hänt mig några gånger att det hänt i "hastigheten".

  5. #5

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    Kan teamet för utveckling av Disgen ta tag i detta?

  6. #6
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Du beskriva utveckla vilka "mindre komplicerade situationer" du vill ha ångermöjlighet för så ska jag överväga ditt önskemål i ljuset av alla andra förslag vi får.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  7. #7

    Ångra

    Citat Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
    Du beskriva utveckla vilka "mindre komplicerade situationer" du vill ha ångermöjlighet för så ska jag överväga ditt önskemål i ljuset av alla andra förslag vi får.
    Förslag: en lista där man kan se dom 10(typ) senaste notiserma som man har raderat eller originalet till man ändrat.

  8. #8
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Jag har skapat ett förbättringsförslag (#7077) för kommande Disgen.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  9. #9

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    Tack! Verkar jättebra.
    Mvh/Sivert J

  10. #10

    Förbättring av "drag & släpp".

    Förbättring av "Drag & släpp´". En fö. suverän funktion.
    Det skulle vara bra om systemet ger någon form av indikering varför det inte går att utföra i vissa situationer.
    Räcker med en kod som man kan slå upp betydelsen av i hjälpen
    Aktuellt problem för mig. Jag lyckas inte koppla min morfar som far till min mor. Och jag begriper inte varför....
    Däremot kan jag peta in honom som son till min mor, som ju är uppenbart fel.
    Senast redigerat av dis59494 den 2020-10-01 klockan 15:50.

  11. #11

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Har du försökt att koppla din mor som dotter till din morfar?

    Varför jag frågar är att det går inte att dra en person som förälder till en person. Det står bl.a. i handledningen: "Du drar en centrumperson eller ett barn i en familjeöversikt till en centrumperson, en barngrupp eller en relation i en annan familjeöversikt." Du kan alltså inte dra en person till en föräldrarelation, d.v.s. dra din morfar till rutan "Far" i din mors föräldrarelation. I stället måste du dra din mor som barn till din morfar.
    Senast redigerat av Edgar den 2020-10-01 klockan 22:21.

  12. #12

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    Citat Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
    Jag har skapat ett förbättringsförslag (#7077) för kommande Disgen.
    Hej! Kommer detta med i Disgen 2021?

  13. #13
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Nej det gör det inte. Med "kommande Disgen" menade jag inte närmast kommande Disgen utan prioritering i någon av kommande versioner. Bara för att ge dig en bild av möjligheten till ett positivt savar så har vi dryga 300 förslag till förbättringar att ta ställning till.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  14. #14

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    OK. Tack för info,

  15. #15

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    Hej, finns det möjlighet att få ta del av de bilder du visade vid årsmötet, dvs vad som är nytt i 2021?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •