Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Multimedia

  1. #1

    Multimedia

    Jag har installerar Disgen 2019. Men inga ljudfiler har förts över frn 2018-6. De finns på DgPic men inget är överfört. Vad har blivit fel?

  2. #2

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    De finns nog som notiser nu.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  3. #3

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    I normalfallet är det inget som "förs över" från Dg2018 till Dg2019. Dg2019 använder samma databas som användes i Dg2018, inklusive mappen DgPic. Första gången Dg2019 använder datamappen, konverteras den och kan sedan inte användas av Dg2018.

    Om du däremot väljer att behålla datamappen från Dg2018 och i stället väljer att läsa in en säkerhetskopia från Dg2018 i Dg2019 är det viktigt att du, när du skapar säkerhetskopian i Dg2018, markerar att mappen DgPic skall ingå i säkerhetskopian. Den följer inte automatiskt med i säkerhetskopian, detta för att hålla nere storleken på säkerhetskopian. (Samma sak gäller för mappen DgMap.) Det är antagligen där du missat.

  4. #4
    Nej jag har inte markerat att DgPic skulle uppdateras. Hur gör jag nu??

  5. #5

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Beror lite på hur du gjort. Normalt är det bara installera Disgen 2019, så tar den över de datamappar du använde i tidigare version.
    Förklara ecakt hue du gjorde så kan hjäkpa dig.
    Senast redigerat av Torgny Larsson den 2019-06-25 klockan 21:18.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  6. #6

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Det verkar vara så att du vill ha kvar datamappen du använde i Disgen 2018 innan du uppgraderade till Disgen 2019. Det är ju onödigt. Det räcker att du gör komplettasäkerhetskopior på dina datamappar, innan du uppgraderar.
    Och låt Disgen 2019 använda samma datamappar som i Disgen 2018.
    Om du nu har allt i ny Datamapp för Disgen 2019, och enbart saknar innehållet i DgPic och DgMap, då är det bara att kopiera innehållet i de båda mapparna från gamla datamappen till motsvarande i nya datamappen.
    Men då gäller förståss att man vet var man har sina datamappar som man använder i Disgen.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  7. #7
    Jag har samma datamapp i 12019 som 2018. Bildfilerna finns med men inte ljudfilerna

  8. #8

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Menar du att ljudfilerna inte finns i datamappen, eller att de inte visas i Personöversikten? De skall finnas i en notis nu.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  9. #9
    Jag har varit lite otydlig med informationen. I DgPic finns alla bilder kvar och en (1) ljudfil. De andra jjudfilerna är borta. Går jag i på Peronöversikten finns ljudfilen men utan plustecken, klickar jag på filen får jag upp multimediamenyn. sedan kommer jag inte länge. I personöversikten i menyranden längst upp och notiser, blå cirkel med pil. klickar jag på den och söker ljudfiler hittar den bara en (1) med finns fler i datamapper. Hur får jag tag i alla de andra?

  10. #10

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Orsaken var ljudfilernas format. De var i wma-format, som inte hanteras av media-notisen.

    Enligt onlinehjälpen (F1):
    Format för ljudfiler: .wav, .mp3, .mid och .rmi
    Format för video: .mp4, .avi och .mov
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  11. #11
    Jag har fått hjälp av Torgny. Orsaken är att disgen 2019 inte har stöd för wma ljudfiler vilket disgen 2018,6 hade. En fil följde med och det var en mp3

  12. #12

    Wilhelm Algotsson
    Inlägg
    48
    Varför anses filer med formaten .mid och .rmi vara av större värde för släktforskare än .wma?

  13. #13
    Kan någon programmakare svara på detta?

  14. #14
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Se motsvarande fråga i annan tråd https://forum.dis.se/vb/showthread.php/3821-Ljudfiler
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  15. #15

    Wilhelm Algotsson
    Inlägg
    48
    Min fråga gällde varför .mid- och .rmi-filer (som stöds av Disgen 2019) är mera nyttiga för släktforskare än vad .wma-filer (som inte stöds av Disgen 2019) är.

  16. #16
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Jag tror att et är av historiska skäl (bl.a. vad våra utvecklingsverktyg kan hantera) som vi inte sett över på senare tid. Jag skapar ett ärende för att se över det (#6128).
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  17. #17

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Undrar det. När video/ljudfiler låg i egen panel i Disgen 2018, då fanns inte begränsningen för wma.
    När nu video/ljud-notiserna även kan visas på Google Earth, kanske det har medfört någon begränsning?
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •